Serangan Itali ke atas Albania: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Muhd Aiman65 (bincang | sumb.)
Muhd Aiman65 (bincang | sumb.)
Baris 50:
Pada 15 April 1939, Albania menarik diri dari [[Liga Bangsa]] di mana Itali telah menarik diri dari pertubuhan itu pada tahun 1937. Pada 3 Jun 1939, Kementerian Luar Albania telah menjadi Kementerian Luar Itali dan Menteri Luar Albania, [[Xhemil Dino]], telah diberi pangkat menjadi duta Itali. Selepas penaklukan Albania, diktator Itali [[Benito Mussolini]] mengisytiharkan penciptaan rasmi [[Empayar Itali]] dan Raja Victor Emmanuel III menjadi [[Raja Albania]] sebagai tambahan selain menjadi [[Maharaja Ethiopia]] yang telah [[Perang Itali-Habsyah Kedua|ditakluki]] tiga tahun sebelum penaklukan Albania. Tentera Albania telah diletakkan di bawah pemerintahan Itali secara rasmi dan bergabung menjadi Tentera Itali pada tahun 1940. Selain itu, [[Blackshirts]] telah diperkenalkan di Albania.
 
Albania diikuti Itali erperangberperang dengan [[Britain]] dan [[Perancis]] pada 10 Jun, 1940. Albania juga menyertai [[Perang Greece-Itali|pencerobohan Itali ke atas Greece]] pada bulan Oktober 1940 dan tentera Albania menyertai kempen Yunani tetapi mereka lakukan secara besar-besaran meninggalkan barisan hadapan. Kawasan selatan negara (termasuk bandar [[Gjirokastër]] dan [[Korçë]]) telah diduduki buat sementara waktu oleh tentera Yunani semasa kempen itu. Tetapi tenteraTentera Itali tidak memenangi satu pertempuran dengan bertempur tentera Yunani. Apabila Jerman mendengar berita itu, Jerman segera campur tangan dalam kempen Yunani dan seterusnya Greece ditakluk oleh Tentera Jerman. Negara Albania diperbesarkan lagi pada Mei 1941 dengan penaklukan [[Kosovo]], sebahagian [[Montenegro]] dan [[Vardar Banovina]]. Kesemua wilayah itu telah disebut "[[Greater Albania]]" . Sebahagian daripada pantai barat [[Epirus]] dipanggil '[[Chameria]]' telah diletakkan di bawah Pesuruhjaya Tinggi Albania yang menjalankan kawalan nominal ke atasnya. Apabila Itali meninggalkan [[Kuasa Paksi]] pada bulan September 1943, tentera Jerman segera menduduki Albania dengan masa yang singkat.<ref>Fischer, B. J: ''Albania at War, 1939–1945'', page 189. Hurst, 1999</ref>
 
DuringKetika the[[Perang SecondDunia World WarKedua]], the Albanian Partisans, includingAlbania sometermasuk sporadicbeberapa Albaniankumpulan nationalistnasionalis groups,Albania foughtmenentang againstItali the(selepas Italiansmusim (after autumnluruh 1942) and,dan subsequently,seterusnya theorang GermansJerman. ByPada OctoberOktober 1944, theJerman Germanstelah hadmenarik withdrawnbalik fromtenteranya thedari southernkawasan BalkansBalkan inselatan responseselepas totindak militarybalas defeatsTentera byMerah thedan Redia Army, thejuga [[Jassy–KishinevOperasi OffensiveJassy-Kishinev|collapsekeruntuhan]] of [[Kingdom ofKerajaan Romania|Romania]] and the imminent fall ofdan [[Kingdom ofKerajaan Bulgaria|Bulgaria]].<ref>Fischer, B. J: ''Albania at war, 1939–1945'', page 223. Hurst, 1999</ref> AfterSelepas the Germans left due to the rapid advance of Albanian Communist forcesperang, theKetua Albanian Partisans crushed nationalist resistance and the leader of the<ref>[http://countrystudies.us/albania/32.htm Albania: A Country Study: The Communist and Nationalist Resistance] – Library of Congress.</ref> [[AlbanianParti CommunistKomunis PartyAlbania]], [[Enver Hoxha]], became the leadermenjadi ofpemimpin thenegara countryitu.
 
== Rujukan ==