Abdul Kadir Jasin: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Yosri (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Yosri (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
'''A Kadir Jasin''' atau Datuk '''Kadir Jasin''' (lahir 1947 di [[Kedah]]) merupakan rakyat [[Malaysia]] berbangsa [[Melayu]] yang juga bekas ketua pengarang Kumpulan Akhbar [[News Strait Times Sdn. Bhd.]]. Beliau juga adalah seorang ahli blog yang dikenali di dalam blognya, The Scribe"<ref>[http://kadirjasin.blogspot.com/ The Scribe]</ref>", seorang penulis setiap dua minggu di dalam majalah [http://malaysianbiz.my [Malaysian Business]] dan juga pernah menulis buku-buku sehingga kini.
 
==Kerjaya==
Kadir Jasin dilahirkan pada 1947 di Kampung Tanah Merah, Mukim Guar Kepayang, Pendang (ketika itu Kota Star), Kedah.
 
Selepas belajar di Tingkatan 6 di Kedah, beliau menjadi [[wartawan]] di [[Bernama]] (1969) yang ketika itu terletak di sebuah banglo lama di Jalan Tun Abdul Razak. Ketika itu [[Peristiwa 13 Mei]] baru sebulan berlalu . MasihKetika itu masih banyak mayat mangsa di [[Hospital Besar Kuala Lumpur]] belum dituntut.
 
Kerjaya wartawan memang sesuai dengan dirinya. Beliau pernah menjadi Group Editor di NSTP (1988-2000) dan merupakan Ketua Editor di <ref>[http://beritapublishingwww.bharian.com.my/sejarah?m=1 Berita Publishing Sdn Bhd]</ref> (2000-sekarang); menulis kolum 'Other Thots' dalam majalah [[Malaysian Business]] dan telah menterjemah buku tulisan Tun Dr Mahathir, "Doctor In The House" ke bahasa melayu iaitu 'Doktor Umum'.
 
Kerjaya wartawan memang sesuai dengan dirinya. Beliau pernah menjadi Group Editor di NSTP (1988-2000) dan merupakan Ketua Editor di <ref>[http://beritapublishing.com.my Berita Publishing Sdn Bhd]</ref> (2000-sekarang); menulis kolum 'Other Thots' dalam majalah [[Malaysian Business]] dan telah menterjemah buku tulisan Tun Dr Mahathir, "Doctor In The House" ke bahasa melayu iaitu 'Doktor Umum'.
==Saman Datuk Zaid==
Pada 7 Disember 2009, Ahli Majlis Pimpinan Pusat [[Parti Keadilan Rakyat]] (PKR) Datuk [[Zaid Ibrahim]] menyaman beliau kerana didakwa memfitnahnya sebagai "pengacau" dalam parti itu, Oktober 2009. Bekas menteri di Jabatan Perdana Menteri menuntut beliau membayar ganti rugi dan memohon maaf kepadanya berhubung artikel 'Zaid, the Hurricane Hattie of PR' di blognya pada 21 Oktober 2009.<ref>[http://www.malaysiakini.com/news/119221 "Zaid Ibrahim saman Kadir Jasin", Malaysiakini.com, 7 Disember 2009.]</ref>