Jeanne d'Arc: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Amir Hamzah 2008 (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Aurora (bincang | sumb.)
kembang
Baris 1:
[[Fail:Joan of arc miniature graded.jpg|thumb|Jeanne d'Arc]]
'''Jeanne d'Arc''' (Domrémy, [[LorraineDomrémy-la-Pucelle|Domrémy]], [[PerancisLorraine]], [[6 Januari]] [[1412]] - [[Rouen]], [[Normandie]], [[30 Mei]] [[1431]]), adalah seorang pahlawan negara [[Perancis]] dan merupakan seorang [[santa]] dalam agama Kristian [[Katolik]].
Dia lebihjuga dikenali dengan nama Inggeris '''''Joan of Arc'''''. Di Perancis dia digelar '''''Jeanne la Pucelle''''' yang bererti Jeanne "si dara" atau "si perawan".
 
Dia lebih dikenali dengan nama '''Joan of Arc'''. Di Perancis dia digelar '''Jeanne la Pucelle''' yang bererti Jeanne "si dara" atau "si perawan".
 
Jeanne d'Arc yang lahir dengan nama ''Jehanne Darc'', berasal dari sebuah keluarga [[petani]] pada masa [[Perang Seratus Tahun]], sebuah perang antara [[England]] dan [[Perancis]]. Pada kala itu, England menduduki Normandie, sebuah daerah di utara Perancis.
Baris 8 ⟶ 7:
Sekitar 1424, Jeanne mula mendapat visi mengenai Malaikat Mikail serta Santa Catherine dan Santa Margaret, yang menyuruhnya mengusir tentera Inggeris. Dia kemudian berusaha menghadap putera raja [[Charles VII dari Perancis|Charles VII]] di Chinon.
 
Baginda menghantar beliau menyertai [[Pengepungan Orléans]]. Jeanne ketika masihitu menjadimasih seorang gadis yang berusia 17 tahun, memakai pakaian lelaki dan menyertai pengepunganmisi bantuan ke Orléans. Dia berjaya mempengaruhi sekurang-kurangnya moral tentera Perancis sehingga berjaya mematahkan pengepungan itu pada Mei 1429, menukar gelombang peperangan beralih kepada tentera InggerisPerancis.
 
Pada Mei 1430, dalam satu peperangan kecil di [[Compiègne]], sekutu tentera Inggeris, puak Burgundy berjaya menangkapnya<ref name="justice.gouv.fr">''Le Procès de Jeanne d'Arc'', in Série "Les grands procès de l'histoire", Ministère de la Justice (France), 6 Julai 2012: http://www.justice.gouv.fr/histoire-et-patrimoine-10050/proces-historiques-10411/le-proces-de-jeanne-darc-24376.html</ref> dan dia dibicarakan antara lain kerana dituduh [[penyelewengan agama|menyeleweng]] dan memakai pakaian lelaki. Lalu dia dihukum mati dengan [[Hukuman mati melalui pembakaran|dibakar hidup-hidup]],<ref>Régine Pernoud, "Joan of Arc By Herself And Her Witnesses", m/s. 228</ref> dan abunya dibuang di [[sungaiSungai Seine]].
 
25 tahun selepas itu, suatu mahkamah penyiasatan yang diberi kuasa oleh [[Paus Callixtus III]] memeriksa perbicaraan tersebut, mengumumkan beliau tidak bersalah, dan mengisytiharkannya sebagai [[martir]].<ref name=ward>Andrew Ward (2005) {{IMDb title|id=0421212|title=Joan of Arc}}</ref> Jeanne dibeatifikasi pada 1909 dan dikanonisasi pada 1920.
Pada Mei 1430, dalam satu peperangan kecil di Compiègne, tentera Inggeris berjaya menangkapnya dan dia dibicarakan antara lain kerana dituduh [[penyelewengan agama|menyeleweng]] dan memakai pakaian lelaki. Lalu dia dihukum mati dengan dibakar hidup-hidup, dan abunya dibuang di [[sungai Seine]].
 
== Nota ==
{{Reflist}}
{{commons|Jeanne d'Arc}}