Laluan Kanopi Sungai Sedim: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Yosri (bincang | sumb.)
k Yosri telah memindahkan laman Tree Top Walk Sungai Sedim ke Laluan Kanopi Sungai Sedim
Yosri (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
'''''TreeLaluan Top Walk''Kanopi Sungai Sedim''' ialah sebuah lokasi [[ekopelancongan]] yang terletak di Hutan Simpan Gunung Inas, [[Kulim]], [[Kedah]], berhampiran [[Bukit Hijau]]. Di sini terdapat titian kanopi sepanjang 950 meter dan setinggi 50 m dari tanah yang merupakan titian terpanjang di dunia.<ref>[http://www.tourism.gov.my/my/destinations/item.asp?item=treetopwalk Tree Top Walk Sungai Sedim] Tourism Malaysia</ref> <ref>[http://thestar.com.my/news/story.asp?file=/2007/3/12/north/16875205&sec=North Thrill of Tree Top Walk at Sg Sedim] TheStar</ref>
 
TreeLaluan Top Walk,Kanopi Sedim juga merupakan adalah titi gantung sepanjang 1.5 km. Ianya terletak di kawasan Hutan lipur Sungai Sedim dan hanya 30km daripada Bandar Kulim.Laluan TheKanopi Tree Top WalkSedim mempunyai ketinggian sehingga 34450 mm dari aras tanah. Hutan Lipur Sedim terletak di kawasan Gunung Inas yang cantik dan dipenuhi alam flora dan fauna. <ref> [http://www.mpkk.gov.my/web/guest/tree_top_walk] Majlis Perbandaran Kulim. </ref>
 
Disamping merasai keseronokan menaiki titi gantung ini, pengunjung juga dapat menikmati keindahan alam semula jadi yang segar, hijau dan nyaman. Pengunjung juga boleh mengenalpasti setiap jenis pokok yang terdapat di Hutan Lipur ini kerana setiap flora telah diletakkan label.
 
Antara pokok yang dikenalpasti seperti [[pokok Kulim]], [[pokok Meranti|Meranti]], [[pokok Cengal|Cengal]], [[pokok Sesenduk|Sesenduk]] dan pokok hutan yang lain. Para pengunjung juga disediakan tempat untuk mendapatkan maklumat. Terdapat berbagai cenderamata yang beraneka corak, bentuk dan warna untuk para pengunjung jadikan kenang-kenangan.
 
Setelah penat berjalan, penginapan juga ada disediakan. Bintang Sedim Villa bertaraf chalet. Ringkas, cantik dan nyaman, itulah konsep Bintang Sedim Villa. Disini juga pengunjung boleh melakukan aktiviti lasak seperti berkayak dan aktiviti mendaki gunung.