Toradora!: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Ennamoon (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Ennamoon (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 52:
}}
 
Toradora! (とらドラ!?) ialah novel ringan [[Jepun]] yang ditulis oleh [[Yuyuko Takemiya]] dengan diilustrasikan oleh [[Yasu]]. Sebanyak 10 novel dihasilkan antara 10 Mac 2006 sehingga 10 Mac 2009 dan diterbitkan oleh [[ASCII Media Works]] di bawah [[Dengeki Bunko]]. Tiga jilid novel ringan di ''spin-off'' kan daripada novel ringan Toradora! turut diterbitkan berjudul ''Toradora Spin-off!''.
 
Novel ringan ini kemudiannya diadaptasi menjadi manga, diilustrasikan oleh [[Zekkyō]] bermula pada [[September]] 2007. Manga ini dikeluarkan melalui [[Dengeki Comic Gao!]] sehingga [[Mac]] 2008 dan diteruskan oleh [[Dengeki Daioh]], diterbitkan oleh [[ASCII Media Works]].
 
Sebanyak 25 episod diadaptasi dan dihasilkan oleh [[J.C.Staff]] di [[Jepun]] melalui [[TV Tokyo]] antara [[Oktober]] 2008 sehingga [[Mac]] 2009. Manakala set Blu-ray Disc box yang mengandungi animasi video asal, [[OVA]] dihasilkan pada 21 [[Disember]] 2011. Lesen tayangan untuk [[Utara]] [[Amerika]] dilesenkan oleh [[NIS America]]. Novel visual berdasarkan siri dihasilkan pada [[April]] 2009 oleh [[Namco Bandai Games]] untuk [[Playstation Portable]].
Judul Toradora! berasal daripada nama kedua-dua watak utama iaitu [[Aisaka Taiga]] dan [[Takasu Ryūji]]. Untuk bahasa Inggeris, Taiga bermaksud [[harimau]]. Untuk bahasa Jepun, harimau disebut sebagai tora (とら?). Ryūji untuk bahasa Inggeris bermaksud [[naga]] dan untuk bahasa Jepun, naga disebut sebagai doragon (ドラゴン?).