Kuswadinata: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Tiada ringkasan suntingan
Baris 15:
'''Kuswadinata''' atau nama sebenarnya '''Kuswadi Bin Bujang''' adalah seniman filem [[Melayu]]. Beliau dilahirkan pada 8 September 1938 di Jalan Thomson [[Singapura]]. Nama ''Kuswadinata'' itu hasil daripada gabungan nama salah seorang bapa saudaranya iaitu Nata yang berasal dari Pontianak, [[Kalimantan]] seperti ibunya. Sementara bapanya adalah dari [[Rembau]], [[Negeri Sembilan]].
 
Beliau juga merupakan bekas rakan rapat kepada Syed Mehdzar yang kini tinggal di Subang Jaya. Hubungan yang rapat ini amat berkekalan sehingga sekarang dan, keluarga Kuswadinata dan Syed Mehzar saling berhubungan sehingga beliau sendiri amat rapat dengan anak sulong Syed Mehzar iaitu Syed Mussidiq. Beliau pernah berkongsi babak bersama Syed Mussidiq dalam sebuah drama tempatan yang bertajuk "Tak kemana kalau bukan ke lauk juga akhirnya"
 
{{fakta}}
Syed Mussidiq masih menyimpan beberapa kostum yang di pakai oleh mendiang kuswadinata semasa zaman kegemilangan beliau di Studio Jalan Ampas. Syed Mussidiq berhajat agar suatu hari nanti beliau akan membuka sebuah muzium koleksi seni filem para pelakon studio Jalan Ampas, dengan kerjasama NGO dan badan berkanun. {{fakta}}
 
== Penglibatan dan kerjaya seni ==