Sepakan penalti: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
MerlIwBot (bincang | sumb.)
Gua sayang zeti (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
== Sepakan penalti ==
'''Sepakan penalti''' merupakan sepakan percuma dalam sukan [[bola sepak]] yang diambil didalam kawasan kotak penalti. Sepakan diambil dalam jarak 12 ela (11 meter).
'''Sepakan penalti''' merupakan sepakan percuma dalam sukan yang diambil didalam kawasan kotak penalti.
 
Sepakan penalti yang sama turut dilakukan dalam satu pertandingan untuk menentukan pemenang apabila perlawanan berkesudahan dengan keputusan seri. Meskipun mempunyai prosedur yang sama, secara teknikalnya sepakan tersebut bukan seperti sepakan penalti dalam perlawanan biasa kerana mempunyai peraturan yang berbeza.
 
== Sepakan penalti ([[Bola sepak]]) ==
 
'''Sepakan penalti''' merupakan sepakan percuma dalam sukan [[bola sepak]] yang diambil didalam kawasan kotak penalti. Sepakan diambil dalam jarak 12 ela (11 meter).
 
== Sepakan penalti ([[Hoki]]) ==
 
'''Sepakan penalti''' dalam sukan [[Hoki]] juga dikenali [[Hoki|Hoki Padang]] pula, ianya dikenali '''Pukulan Penalti Strok''' diambil didalam kawasan '''D'''.<ref>{{cite web|url=http://www.bbc.co.uk/sport/0/hockey/22148146|title=Beeston crowned champions with win over Surbiton|date=14 April 2013|publisher=[[BBC Sport]]|accessdate=20 April 2014}}</ref>
 
== Penganugerahan penalti ==
Baris 20 ⟶ 29:
 
== Strategi menyelamatkan sepakan penalti ==
Menyelamatkan sepakan penalti merupakan tugas yang berat untuk [[Penjaga gol (bola sepak)|penjaga gol]] dalam [[Bola sepak]]. Oleh kerana jarak sepakan penalti yang diambil terlalu dekat dengan gawang, masa yang diperlukan untuk bertindak balas terhadap sepakan yang dilakukan pihak lawan sangat sedikit. Kerana itulah terdapat beberapa penjaga gol yang bertindak awal sebelum bola ditendang. Penjaga gol juga perlu meramal kemana hala tuju sepakan. Terdapat juga penjaga gol yang membaca pergerakan lawan.
 
Penjaga gol juga selalunya bergantung kepada cara lawan menjaringkan gol pada perlawanan terdahulu untuk menyelamatkan sepakan yang diambil.
Baris 27 ⟶ 36:
 
Ada juga penjaga gol yang melengah-lengahlkan masa dengan membersihkan kasut, meminta kepastian daripada pengadil tentang kedudukan bola atau beberapa lagi taktik untuk melengahkan permainan. Tetapi taktik ini boleh menyebabkan penjaga gol mendapat amaran dan kad kuning kerana melengahkan masa.
 
 
== Pautan luar ==