Yazid Sobrani: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Yosri (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Yosri (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 44:
'''Yazid Sobrani ''' merupakan seorang pelakon yang selalu melakonkan watak jahat dalam filem Melayu.
 
Yazid Sobrani mula menceburi bidang lakonan ketika berada di tingkatan lima,<ref>[http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:bhqccgJnNogJ:www.utusan.com.my/utusan/info.asp%3Fy%3D2008%26dt%3D0323%26pub%3DUtusan_Malaysia%26sec%3DHiburan%26pg%3Dhi_04.htm+&cd=7&hl=en&ct=clnk&gl=my Belasungkawa-ALLAHYARHAM Yazid Sobrani © Utusan Melayu (M) Bhd]</ref> Allahyarham telah berlakon filem dan diberi watak yang agak besar dalam Sumpah Di Bumi Merkah (1981) arahan Murad Ibrahim, dengan memegang watak seorang ketua Siam yang melancarkan serangan ke atas Kedah. Filem ini turut dilakonkan oleh DatukDato' [[Rahim Razali]] dan [[Ahmad Yatim]].
 
Sungguhpun tidak mempunyai latar akademik yang tinggi kerana belajar sehingga tingkatan lima saja, Yazid Sobrani bersemangat waja untuk menggenggam cita-cita dan berani berusaha hingga yang dicita-citakan menjadi kenyataan.
 
Beliau mengembara ke [[Kuala Lumpur]], kerana hendak jadi pelakon atau kerja yang berkaitan dengan drama. Kesempitan hidup di Kuala Lumpur pernah menyebabkan keluarganya datang mengajak Allahyarham balik ke kampung. Bagaimanapun beliau kemudiannya kemudian menerima beberapa tawaran berlakon antaranya drama terbitan RTM dengan bayaran yang agak lumayan.
 
Pada 17 Mac 2008, Yazid Sobrani telah kembali ke rahmatullah selepas lama menderita penyakit lelah, paru-paru berair, hati dan buah pinggang. Allahyarham yang berusia 44 tahun menghembuskan nafas terakhir di [[Hospital Melaka]] dan disemadikan di kampung halamannya di Kampung Alur Ibus, Kayang, [[Perlis]].
 
==Rujukan==