Iklim sederhana: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Yk Yk Yk (bincang | sumb.)
k mengalihkan Kawasan bermusim & kawasan pergunungan ke Kawasan bermusim
Yk Yk Yk (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
==Dalam Teksbidang tajuk[[geografi]], ==<br />'''kawasan bermusim meliputi ''' meliputi kawasan sederhana sejuk dan panas''' yang lebih luas di hemisferautarahemisfera utara daripada hemisfera selatan.
== Teks tajuk ==<br />kawasan bermusim meliputi '''kawasan sederhana sejuk dan panas'''yang lebih luas di hemisferautara daripada selatan.
 
Terdapat beberapa jenis [[iklim]] di kawasan bermusim :jenis British,Mediterrannean,Steppe,Siberia,Laurentia dan monsun hawa sederhana.
*[[Iklim Lautan|Lautan]]
*[[Iklim Mediterrannean|Mediterrannean]]
*[[Steppe]]
*[[Siberia]]
*[[Laurentia]]
*[[Monsun hawa sederhana]]
 
Kawasan bermusim seperti [[Britain]], [[Kanada]], [[Rusia]], [[Itali]], [[Jepun]] dan new[[New zealandZealand]] mempunyai '''empat musim yang nyata''' dan tumbuh-tumbuhan asal yang berbeza.
 
Musim-musim ini membawa perubahan kapada cuaca , kehidupan , haiwan dan tumbutumbuh-tumbuhan , aktiviti manusaimanusia, dalam bidang pertanian, dan kegiatan harian.
 
Pada '''musim bunga''', pokok mengeluarkan daun dan bunga.
Baris 16 ⟶ 21:
Pada '''musim dingin/sejuk''' wktu siang adalah pendek, cuaca semakin sejuk, salji turun dan sungai beku.
 
Di kawasan '''hawa sederhana sejuk''' seperti di Britain, pertanian campur dijalankan. Tanaman bijiran dan ubi kentang ditanam, lembu dan biri-biri.
 
Di kawasan '''Mediterranean''' spertiseperti Itali, iklim sangat sesuai untuk tanaman buah-buahan sitrus dan anggur.
 
Di kawasan '''Steppe''' pula seperti Rusia, Praiaie atau Pampas, gandum di tanam denagndengan meluas, juga pentrnakanpenternakan untuk lembu dan biri-biri. Di kawasan [[Siberia]], [[Norway]] atau Kanada Utara, pembalakan di hutan pokok tirus (konifer) sangat signifikannyata.
 
[[Kategori:Iklim]]