Baitulmuqaddis: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Yosri (bincang | sumb.)
k Membalikkan suntingan oleh 175.139.211.82 (Perbincangan) kepada versi terakhir oleh 203.106.154.167
Baris 15:
=== Zaman Silam ===
[[Fail:Kingdoms of the Levant Map 830.png|180px|left|thumb|Kedudukan '''Baitulmuqaddis''' di [[Timur Tengah]] pada zaman silam]]
Menurut orientalis Barat, Baitulmuqaddis mula menjadi tumpuan selepas [[Nabi Daud a.s.]] menakluk Baitulmuqaddis daripada masyarakat yang bernama [[Jebusite]]. MenurutNabi kepercayanDaud [[Agama_Ibrahimiah]],a.s. sejarahnyakemudiannya bermuladikatakan semenjakmula Zamanmengembangkan kota ini dan menjadikannya ibu kota kerajaannya. Baitulmuqaddis kemudian dikatakan diperintah oleh [[Nabi IbrahimSulaiman a.s.]] lagi. AllahMengikut telahahli membuatsejarah janji ini kepada[[Yahudi]], Nabi IbrahimSulaiman a.s. untuktelah menyerahkanmembina tanahsebuah itu (Jerusalem atau Baitulmaqdis ini) kepada bagindakuil yang kemudiannyadiberi akan diwariskan kepada keturunannya dari jalur anakandanyanama [[NabiKuil Ishak a.s.Sulaiman]].
 
Tidak lama kemudian tentera [[Babylon]] mula menguasai Baitulmuqaddis daripada orang [[Yahudi]]. [[Nebuchadnezzar II]], raja Babylon kemudiannya menakluk Baitulmuqaddis dan memusnahkan [[Kuil Sulaiman]]. Dia kemudiannya menghalau orang Yahudi daripada Baitulmuqaddis. Selepas beberapa dekad, tentera [[Empayar Parsi|Parsi]] menakluk Babylon. [[Cyrus Agung|Cyrus II]], raja Parsi membenarkan orang Yahudi kembali ke Baitulmuqaddis dan membina semula kuil mereka. [[Kuil Kedua]] kemudiannya dibina oleh [[Herod Si Agung]] tetapi selepas kematiannya, kota ini jatuh ke tangan [[Empayar Rom|Rom]].
Dalam Al-Quran perkara ini disahkan iaitu ketika Nabi Musa a.s memimpin Bani Israel yang pada ketika itu masih berada di [[Mesir]]. Kaum Yahudi mempunyai 12 suku hasil dari anak cicit 12 orang anak Nabi Ya'akub a.s. iaitu cucu kepada Nabi Ibrahim a.s.. [[Nabi Ya'akub a.s.]] beserta seluruh ahli keluarganya telah berpindah ke Mesir setelah dijemput oleh salah seorang anaknya iaitu [[Nabi Yusuf a.s.]] yang telah dilantik menjadi menteri yang bertanggungjawab terhadap perbendaharaan Mesir yang mana pada ketika itu Mesir merupakan pusat bagi tamadun dunia. Bani Israel yang beriman kepada Allah sepatutnya menguasai mesir dan menghapuskan kefasikkan (Mesir ketika itu juga terkenal sebagai pusat pensyrikkan seperti amalan penyembahan berhala dan kepercayaan pada dewa-dewi) dengan kebenaran.
 
Setelah lama kaum Yahudi menduduki Mesir, seorang tukang sihir Firaun telah [[menilik]] (meramal) bahawa suatu hari nanti akan lahir seorang anak lelaki dari kaum Yahudi yang akan memerintah [[Mesir]] dan menggantikan Firaun serta menolak ketuhanan beliau.
Firaun lalu telah memerintahkan agar semua anak lelaki dari semua suku Yahudi dibunuh.
 
Bagi mengelak dari kekejaman Firaun, Ibu kepada [[Nabi Musa a.s]] telah menghanyutkan baginda di Sungai Nil sebelum ditemui oleh isteri Firaun, Isteri Firaun kemudian berkenan untuk membelanya sehingga dewasa walaupun pada mulanya Firaun berkeras melarangnya.
Kependekkan dari cerita ini melalui tekanan yang diterima secara berterusan dari Firaun kepada Bani Israel telah menyebabkan Allah memerintahkan Nabi Musa a.s memimpin keluar Kaum Yahudi dari Mesir untuk kembali semula ke Baitulmaqdis yang pernah didiami dajulu oleh Nabi Ya'akub a.s. bagi mendirikan sebuah kerajaan berlandaskan hukum-hukum Allah. Mereka perlu menyeberang Laut Merah ketika dikejar oleh Firaun dan tenteranya, (kisah ini diceritakan dalam surah AL BAQARAH ayat 50).
 
Nabi Daud telah menguasai Baitulmaqdis pada tahun 1000 Sebelum Masihi - dan 1000 tahun sesudah Nabi Ibrahim - setelah mengalahkan Jalut (Goliath). Iaitu dalam usaha meneruskan kesinambungan perutusan Nabi Musa dari Allah bagi membebaskan Bani Israel (anak cucu Israel (Nabi Yaakub)) daripada penindasan Firaun dan membawa mereka ke ''tanah yang dijanjikan''. Pasukan tentera Jalut yang lebih besar jumlahnya dapat dikalahkan oleh pasukan Tahlut yang sedikit malah Jalut sendiri telah dibunuh oleh Nabi Daud sebelum Nabi Daud mengambilalih tampuk pemerintahan. Kisah ini diceritakan dalam Al-Quran iaitu dalam Surah Al-Baqarah ayat 246-251.
Di atas Bukit Moria itu terdapat sebuah batu besar dikenali sebagai Syakhrah. Setelah Jalut dikalahkan, di atas Syakhrah itu diletakkannya Tabut Assakinah yang juga disebut oleh barat sebagai Ark of Covenant (sebuah kotak dari kayu akasia yang disadur emas murni, sebesar lebih kurang satu setengah meter padu). Tabut Assakinah (Ark of Covenant) ada disebutkan didalam Al-Quran, sila rujuk Surah Al-Baqarah ayat 248.
 
Dalam Tabut itu dikatakan tersimpan kepingan batu bersurat, al-Kalimat al-Asyir atau The Ten Commandements (Sepuluh Kanun) yang diterima Nabi Musa daripada Tuhan semasa berkhalwat dengan Allah di Bukit Sinai. Turut disimpan didalamnya ialah tongkat Nabi Musa dan beberapa tinggalan [[Nabi Harun as.]].
 
Untuk sentiasa mengingati perintah-perintah Tuhan tersebut, Bani Israel menghadap ke Tabut apabila bersembahyang. Secara tidak langsung, Tabut itu menjadi kiblat bagi mereka.
Nabi Sulaiman telah membina sebuah tempat ibadat di atas Bukit Moria itu yang terangkum didalamnya Syakhrah dan Tabut itu. Tempat ibadah itu dikenali dengan nama Haikal/Kuil Sulaiman atau Temple of Solomon; itulah dia Masjid al-Aqsa yang bererti ''Masjid yang Jauh'' (dari Mekah) mengikut perspektif orang Islam. Tempat Syakhrah dan Tabut itu terletak dalam kawasan bilik khas dalam Temple of Solomon yang dipanggil Holy of Holies atau dikenali oleh masyarakat arab sebagai Mihrab.
 
Tabut di atas Bukit Moria itu telah tiada lagi di situ, dipercayai hilang setelah tentera Nebukadnezar dari Babylon (kini di Iraq) datang menyerang Baitulmaqdis dan memusnahkan Kuil Sulaiman itu. Namun kaum Yahudi tetap berkiblat ke Bukit Moria walaupun tanpa Tabut kerana Sepuluh Kanun itu telah pun termaktub didalam kitab Taurat.
 
Ketika era Nabi Daud a.s. juga, baginda dikatakan mula mengembangkan kota ini dan menjadikannya ibu kota kerajaannya. Baitulmuqaddis kemudian diwariskan dan diperintah oleh anak Nabi Daud a.s. iaitu [[Nabi Sulaiman a.s.]]. Mengikut ahli sejarah [[Yahudi]], Nabi Sulaiman a.s. telah membina sebuah kuil yang diberi nama [[Kuil Sulaiman]] sebagai tempat peribadatan. Dibawah kepimpinan Nabi Sulaiman a.s., baginda telah berjaya memajukan Baitulmaqdis sebagai ibu negara Israel yang pesat. Kerana ketaatan, baginda telah dikurniakan dengan kerajaan yang tiada tolok bandingan. Bani Israel menjadi bangsa yang mulia di sisi Tuhan berbanding bangsa lain akibat ketaatan mereka dalam manjalankan kewajipan sebagai hamba Tuhan. Pada ketika inilah kerajaan Bani Israel mencapai puncak gemilangnya (The Golden Age).
Setelah tamat zaman Nabi Sulaiman a.s., berlaku ketirisan dalam pelaksanaan ibadat oleh orang Yahudi. Dengan itu ia melanggar beberapa syarat yang ditetapkan oleh Allah kepada orang Yahudi keatas pendudukan tanah yang dijanjikan (The Promised Land) kepada Bani Israel. Allah berjanji akan memberikan tanah itu kepada Bani Israel selagi mereka masih taat kepada apa yang telah Allah perintahkan kepada mereka.
 
Namun didalam [[Taurat]] mereka, ia telah dipinda yang menyatakan bahawa tanah suci yang dijanjikan itu akan sentiasa berada disitu untuk mereka sama ada mereka melakukan kezaliman atau tidak ia akan tetap milik mereka. Kenapa para Rabbi tidak memberitahu orang yahudi bahwa ia adalah satu kebohongan yang nyata. Dalam [[Al-Quran]] Allah menyatakan;
 
'''“Dan sungguh telah Kami tulis di dalam Zabur sesudah (Kami tulis dalam) Lohmahfuz, bahwasanya bumi ini dipusakai oleh hamba-hamba-Ku yang saleh.”'''
 
'''[Surah AL ANBYAA' ayat 105]'''
 
Yang benarnya ialah, terdapat syarat yang perlu dipenuhi kesemua anak cucu Nabi Ya'akub a.s.. Dan apabila mereka mencabuli syarat-syarat yang telah ditetapkan kepada mereka, Allah mengeluarkan mereka dari Tanah Suci itu apabila dengan tidak disangka mereka diserang oleh Firaun dari Mesir yang bernama [[Sheshonk I]] yang telah memanjangkan kekuasaannya keatas Kota Tua tersebut. Kemudian pada tahun 850 Sebelum Masihi, orang Arab Palestin menguasainya pula, dan lebih setengah abad kemudian kaum Yahudi merampasnya semula. Tentera [[Babylon]] pula mula menyerang selepas itu dan ingin menguasai Baitulmuqaddis daripada orang [[Yahudi]]. [[Nebuchadnezzar II]] iaitu raja Babylon kemudiannya menakluk Baitulmuqaddis dan memusnahkan [[Kuil Sulaiman]]. Dia kemudiannya menghalau orang Yahudi daripada Baitulmuqaddis. Kuil Sulaiman (Tample of Solomon) yang dibina oleh Nabi Sulaiman a.s. dan menjadi kebanggaan mereka selama ini telah dimusnahkan, serta dengan kejam mereka telah dibawa ke Babylon untuk dijadikan hamba abdi. Banyak dari orang Yahudi dijadikan hamba abdi dengan melakukan kerja berat di Babylon.
 
Kaum Yahudi mula sedar akan kesilapan nenek moyang mereka. Ketika Bani Israel meratapi kesedihan akan musibah perhambaan yang menimpa mereka di Babylon, Allah telah mengutus kepada mereka seorang nabi ([[Nabi Daniel a.s.]]) dikalangan mereka yang mengkhabarkan kepada mereka janji kudus yang mengembirakan, bahawa Allah akan menghantar kepada mereka seorang nabi yang akan menjadi nabi yang khusus untuk mengembalikan Zaman Keemasan (Golden Age) Bani Israel dengan syarat mereka semua mesti mentauhidkan Allah dan beramal taqwa.
 
Nabi yang bakal diutus kepada mereka pada suatu hari nanti itu akan dikenali sebagai Al-Masih atau Messiah.
 
‘Messiah’ atau ‘Māšîaḥ’ adalah dari bahasa ibrani dan membawa maksud ‘Sang Penyelamat’ atau ‘Savior’ yang jika diterjemah kedalam bahasa yunani akan menjadi ‘Christ’. Christ juga boleh membawa maksud ‘melumuri’ atau inggerisnya ‘smeared on’ atau ‘to anoint’ dengan sejenis minyak yang dipanggil ‘Holy anointing oil’ iaitu minyak yang digunakan dalam upacara khas yang signifikan dalam ajaran [[Kristian]] dan Yahudi serta lain-lain.
 
Dia (Messiah yang ditunggu-tunggu itu) seperti yang digambarkan oleh Nabi Daniel akan mengembalikan Zaman Keemasan. Dia akan memerintah dunia dari takhta Nabi Daud a.s dari BaitulMaqdis (dengan mengembalikan pemerintahan beraja yang pernah dilaksanakan oleh Nabi Daud a.s yang mengumpulkan kesuluruh 12 suku Bani Israel dibawah pemerintahan baginda sebelum mencapai puncaknya (Zaman Keemasan) iaitu ketika di zaman pemerintahan Nabi Sulaiman a.s). Pemerintahan Messiah ini akan kekal (sampai kiamat), ini akan menjadi akhir sejarah. Bukan pengakhiran dunia (kiamat) yang akan datang selepas itu, tetapi menjadi akhir kepada sebuah sejarah. Sejarah Konspirasi Agung Dunia.
 
Bila Bani Israel yang berada di Babylon sebagai hamba abdi yang sering ditindas itu mendengar khabar ini, mereka menjadi gembira. Mereka tahu bahawa Messiah itu nanti akan mengembalikan Bani Israel ke Zaman Keemasan bagi mereka seperti ketika di zaman Nabi Sulaiman a.s dan sebahagian mereka merasa bahawa mereka adalah bangsa terpilih yang akan ditolong dan dilebihkan oleh Allah. Ini bermakna mereka pasti akan kembali dan mendapatkan semula kawalan ke atas Tanah Suci Baitulmaqdis.
 
Inilah masa ''perhambaan'' sebagai titik mula kaum Yahudi mengalami semangat mesianisme yang menumbuhkan keyakinan bahawa mereka adalah bangsa pilihan dan akan diselamatkan oleh Tuhan.
 
Tetapi untuk mengembalikan Zaman Keemasan itu ada beberapa syarat yang perlu mereka patuhi, antara laian adalah kesemua suku Bani Isarel mesti mentaati perintah Tuhan, bersatu dan berhenti berpecah belah, membina semula Kuil Sulaiman (sila beri perhatian kepada syarat ini) dan lain-lain.
 
Mereka akan kembali menjadi bangsa yang mashur selain menjadi bangsa yang akan memimpin bangsa-bangsa asing lain (Awwalul Muslimin) kerana ‘The Holy State Of Israel’ akan dikembalikan dan ia akan sekali lagi menjadi ‘The Ruling State of The World’ sepertimana ketika zaman pemerintahan Nabi Daud a.s dan Nabi Sulaiman a.s.
 
Dan berpandukan motivasi itu mereka bertekad untuk kembali bersatu menjadi hamba Tuhan yang sejati dengan harapan orang Yahudi akan kembali kepada zaman kegemilangannya di Tanah Yang Dijanjikan (Baitulmaqdis). Dengan izin Tuhan, Tiba pula giliran [[Empayar Parsi|Parsi]] menakluk Babylon. menguasai Baitulmaqdis setelah berjaya mengalahkan Babylon. [[Cyrus Agung|Cyrus II]], raja Parsi membenarkan orang Yahudi kembali ke Baitulmuqaddis. Tetapi satu abad kemudian, Iskandar Zulkarnain dari Macedonia datang menguasainya pula pada tahun 334 SM.
 
Pada tahun 63 SM, maharaja [[Rom]], [[Pompei]] pula berjaya merampasnya. Waktu itulah munculnya [[Herod Si Agung]], seorang Yahudi keturunan Arab. Kerana taatnya kepada Rom, dia telah dilantik sebagai [[raja]] muda atau penguasa Baitulmaqdis (tahun 40 SM). Dengan kedudukannya itu, Herod telah membina semula [[Kuil Sulaiman]] yang kemudian dikenali sebagai [[Kuil Kedua]] (The Second Temple). Pada ketika selepas pembinaan kedua inilah terdapat beberapa watak penting iaitu [[Nabi Zakaria a.s.]], [[Maryam]], [[Nabi Yahya a.s.]] dan [[Nabi Isa a.s.]].
 
Tetapi bangunan itu tegak tanpa makna mendalam dan malah telah dikutuk oleh Nabi Isa a.s kerana telah dicampur adukkan kefasikkan kedalamnya oleh para pemuka Yahudi bersama-sama para rabbai mereka demi keuntungan dunia yang sedikit. Mereka telah menukar syariat-syariat Allah hingga tercemar kesucian Haikal Sulaiaman ini dengan segala aktiviti yang diharamkan oleh Allah. Menurut Sheikh Imran Nazar Hosein, Messiah yang mereka nantikan sebenarnya ialah baginda Nabi Isa a.s sendiri, namun mereka telah menuduh Nabi Isa a.s sebagai anak luar nikah dan bukan Mesiah yang mereka tunggu-tunggu selama ini.
 
Menurut sumber-sumber Israelliyat, Herod ini jugalah yang telah memerintahkan supaya sepupu Nabi Isa a.s iaitu Nabi Yahya a.s dipenggal kepalanya akibat ketegasan baginda dalam menegakkan syariat Allah dengan melarang Herod Antipas dari berkahwin dengan anak tirinya.
 
Jelas syariat yang tidak selari dengan kehendak mereka pada ketika itu sudah tidak dilaksanakan sepenuhnya akibat campur tangan politik, kepentingan peribadi , tuntutan hawa nafsu dan juga demi mendapatkan sokongan dari masyarakat Yahudi untuk mengekalkan kekuasaan pihak-pihak tertentu.
 
Jadi pembinaan semula Kuil Sulaiaman itu bukanlah atas tuntutan syariat sebenar yang mana terdapat keperluan untuk memiliki tempat ibadah khas yang spesifik tetapi juga kerana telah dicampur aduk dengan semangat mesianisme mereka yang melampau akibat ketaksuban mereka pada bangsa sendiri.
 
[[Kuil Kedua]] yang dibina oleh [[Herod Si Agung]] diharap dapat memenuhi syarat untuk mengembalikan zaman emas kaum Yahudi, namun berlaku berbagai kepincangan dalam masalah keagamaan dan pertambahan unsur-unsur bidaah. Selepas kematian Herod, kota ini jatuh ke tangan [[Empayar Rom|Rom]] setelah empayar itu melancarkan misi penaklukkan keatas Baitulmuqaddis.
 
=== Pemerintahan Rom ===
Semasa pemerintahan [[Empayar Rom|Rom]], masyarakat Yahudi di Baitulmuqaddis memberontak. Akibatnya tentera Rom melancarkan kempen peperangan bagi mematahkan pemberontakan tersebut dan memusnahkan [[Kuil Kedua]] orang Yahudi yang mereka banggakan. Yang tinggal hanyalah sebahagian daripada kuil itu yang dikenali sebagai [[Tembok Barat]].
 
[[Fail:Batey mahase pillar.jpg|150px|right|thumb|Seni bina [[Empayar Rom|Rom]] di Baitulmuqaddis.]]
Baris 100 ⟶ 40:
Baitulmuqaddis kemudian dijadikan ibu kota [[Kerajaan Jerusalem]]. Kerajaan ini kekal sehingga tahun [[1291]]; Baitulmuqaddis sendiri ditawan oleh Salahuddin Al Ayyubi pada tahun [[1187]]. Salahuddin juga membenarkan semua orang beribadat di Baitulmuqaddis tidak kira sama ada [[Kristian]], [[Muslim]] atau [[Yahudi]]. Pada tahun [[1243]], Baitulmuqaddis jatuh kembali ke tangan orang Kristian sebelum jatuh kembali ke tangan orang Islam pada tahun berikutnya.
 
Pada tahun [[1517]], Baitulmuqaddis bernaungditawan dibawaholeh Empayar [[Turki Uthmaniyyah]]. [[Sulaiman al-Qanuni]] membina semula tembok Baitulmuqaddis yang dapat kita lihat sehingga ke hari ini.
 
=== Mandat British ===
[[Fail:Jerusalem1947.png|200px|left|thumb|Peta Baitulmuqaddis pada tahun [[1947]] semasa Pentadbiran Mandat British.]]
[[British]] berjaya menewaskan [[Empayar Turki Uthmaniyyah]] semasa [[Perang Dunia I]]. Dengan kemenangan mereka itu, tentera British di [[Mesir]] memasuki Baitulmuqaddis pada [[11 Disember]] [[1917]]. Pihak British kemudiannya membina rumah-rumah baru di sini dan menyebabkan Baitulmuqaddis berkembang sehingga luar daripada temboknya. Pemerintahan British menandakan bermulanya suasana kelam kabut di sini. Pendatang-pendatang Yahudi telah secara besar-besaran datang ke Palestin. Mereka yang mendapat perhatian daripada kerajaan British melalui [[Peristiharan Balfour 1917]] yang menyokong penubuhan negara Israel telah menyebabkan orang Islam amnya dan orang [[Arab]] khususnya mendapat layanan yang tidak adil. Keganasan ini terus meningkat sepanjang tahun 1930-an dan 1940-an.
 
Pada [[29 November]] [[1947]], [[Perhimpunan Agung Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu]] (UNGA) meluluskan satu pelan untuk memisahkan Pentadbiran Mandat British di Palestin kepada dua buah negeri: satu untuk orang Yahudi, satu untuk orang Arab. Hal ini mengakibatkan berlaku pemberontakan di Baitulmuqaddis yang kemudiannya menyebabkan [[Perang Arab-Israel 1948]] berlaku selepas pemerintahan Mandat British berakhir.
Baris 122 ⟶ 62:
 
Kedudukan Baitulmuqaddis masih lagi tidak terjawab.
 
== Baitulmuqaddis dan Agenda Zionism ==
Setelah lama bertapak dan menindas saudara muslimin kita sejak sekian lama di Palestin, kini mereka sedang giat pula merancang untuk membina semula Haikal/Kuil Sulaiman iaitu Kuil Sulaiman yang ketiga! (The Third Temple). Tidak lain kegunaanya ialah sebagai batu loncatan bagi kedatangan Messiah mereka atau juga disebut sebagai Moshiach. Malah mereka sekarang sudah menyediakan asas persediaan yang rapi sebelum Tample sebenar dibina.
 
== Baitulmuqaddis dan Islam ==