Naomi Watts: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
SieBot (bincang | sumb.)
k bot Mengubah: he:נעמי ווטס
Polar (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 17:
}}
 
'''Naomi Watts''' (lahir [[September 28]], [[1968]]) adalah seorang pelakon [[Inggeris]]-[[Australia]] dinominasikan-yang pernah dicalonkan [[Anugerah Akademi]].
 
==Biografi ==
===Hidup awal===
Watts dilahirkan di [[Shoreham, Kent]], [[England]], dimana diatempat dia tinggal sampaisehingga usianya lapan tahun. Ibu bapanya, Peter dan Myfawny Watts telah berpisah apabila usianya empat tahun, dan ketika dia tujuh tahun, bapanya meinggal dunia. BerikutBerikutan kematian bapanya, ibunya dilokasikanmenempatkan keluarga mereka ke pekan [[Llangefni]] (di mana lebih spesifik Ladang Llanfawr), di Pulau [[Anglesey]] di [[Wales]] Utara, di manatempat mereka tinggal dengan nenek dan datuk Naomi, Hugh dan Nikki Roberts. Walaupun ibunya sentiasa memindahmemindahkan keluarga mereka dikelilingkeliling Wales dan England, biasanya untukdia mengikut teman-teman lelaki,lelakinya dan dia akhirnya pulang ke Llangefni. Dia tinggal di sana sehingga usianya 14 tahun. Kemudian, sewaktu sebuah triplawatan ke Australia, ibunya menjadi yakin ianyasitu adalah "tanah dengan "the land of opportunitiespeluang" dan berpindah ke [[Sydney, Australia|Sydney]] pada [[1982]]. Neneknya, Nikki, seorang warganegara Australia, membuatnyamembuatkan lebih mudah untuk mendapatkan dokumentasidokumen yang diperlukan, semenjakdan sejak itu, Naomi dan keluarga diberikan kewarganegaraan Australia.
 
Bapanya seorang jurutera nada suara dengan [[Pink Floyd]] (ketawa gilanya ditunjukkan dalam ''[[The Dark Side of the Moon]]'') dan ibunya (yang juga menyumbang sebarisan ke kepada''Dark Side of the Moon's'' "[[The Great Gig in the Sky]]") seperti dijelaskan oleh Watts sebagai seorang [[hippie]] "dengan tendensikeupayaan pasif-aggresifagresif" yang pernah ugutmengugut untuk menghantarnya dan adik-beradik lelakinya ke jagaanrumah anak yatim untuk menyakinkan ibu bapanya untuk menjaga keluarga itu, sejak ibunya tidak adaketiaadan wang selepas kematian ayahnya.
 
Di Sydney, dia menghadiri beberapa sekolah lakonan (dan pada ajaranpelajaran pertama di sekolah pertama, dia menemui [[Nicole Kidman]], denganbersama siapa dia mengongsiberkongsi teksi untuk balikpulang ke rumah dari kelas, mereka (dan mereka masih lagi berkawan baik). Pada [[1986]], dia mengambil cuti dari lakonan dan pergi ke [[Jepun]] untuk bekerja sebagai seorang [[Peragawati|peragawati]], tetapi pengalamannya, yang hanya berterusan untuk kira-kiranya empat bulan, tidak berhasil. Watts menjelaskannyamenjelaskan sebagaiperkara salahitu sebagai satu tempoh yang terdahsyatpaling dahsyat pada hidupnya. Sewaktu kepulangannya ke Australia, Watts kerja untuk sebuah [[departmentpasar store]]raya gedung tempatan dan darisejak situitu dia bekerja sebagai pembantu penerbit busana dengan sebuah majalah fesyen Australia. Dia hanya pulang ke bidang lakonan apabila sebuahmendapat satu jemputan casualkasual dari seorang sahabat sekerjasekerjanya untuk mengambil bahagian dalam sebuah mainanpermainan kecil mendorongyang kemahuannyamendorongnya untuk kesenianberpaling ke arah bidang seni berpemandanganvisual dan membantunya untuk berhenti kerja dan mendedikasikan dirinya sepenuhnya sebagai seorang pelakon.
 
Di Sydney, dia menghadiri beberapa sekolah lakonan (dan pada ajaran pertama di sekolah pertama, dia menemui [[Nicole Kidman]], dengan siapa dia mengongsi teksi untuk balik rumah dari kelas, dan mereka masih lagi berkawan baik). Pada [[1986]] dia mengambil cuti dari lakonan dan pergi ke [[Jepun]] untuk bekerja sebagai seorang [[Peragawati|peragawati]], tetapi pengalamannya, yang hanya berterusan untuk kira-kiranya empat bulan, tidak berhasil. Watts menjelaskannya sebagai salah satu tempoh yang terdahsyat pada hidupnya. Sewaktu kepulangannya ke Australia, Watts kerja untuk sebuah [[department store]] tempatan dan dari situ dia bekerja sebagai pembantu penerbit busana dengan sebuah majalah fesyen Australia. Dia hanya pulang ke lakonan apabila sebuah jemputan casual dari seorang sahabat sekerja untuk mengambil bahagian dalam sebuah mainan kecil mendorong kemahuannya untuk kesenian berpemandangan dan membantunya untuk berhenti kerja dan mendedikasikan dirinya sepenuhnya sebagai seorang pelakon.
 
[[Kategori:Pelakon Australia]]