Orang Melayu Singapura: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
terjemah
Baris 102:
Singapura bukan tidak diduduki apabila Sir [[Stamford Raffles]] datang pada Januari 1819. Perairan Telok Blangah, Sungai Kallang dan sungai yang lain telah menjadi rumah pada [[Orang Laut]] atau ''Sea Nomads'' untuk masa yang sangat panjang. Di sini juga perkampungan Melayu di sepanjang Kallang River Basin dan Sungai Singapura. Turnbull melaporkan bahawa ada anggaran 1,000 orang yang tinggal di Singapura. Ada lebih kurang 500 Orang Kallang, 200 Orang Seletar, 150 Orang Gelam, 100 Orang Laut, 20-30 orang Melayu Temenggong Abdul Rahman dan lebih kurang 20-30 Cina.
 
InDalam thebancian firstpertama censusdilakukan takenpada intahun 1824, itia wastelah revealedmendedahkan thatbahawa theorang-orang MalaysMelayu (includingtermasuk theorang-orang Bugis) thenterdiri made updaripada 60.9 perperatus centberbanding ofjumlah thependuduk total population ofseramai 10,683 orang.
:
 
Baris 138:
 
===Orang Laut===
Menurut Sopher (1977), Orang Kallang, Orang Seletar, Orang Selat dan Orang Gelam adalah merupakan Orang Laut yang menetap di Singapura. Orang Kallang (juga dipanggil Orang Biduanda Kallang) tinggal di kawasan berpaya di Sungai Kallang. Mereka tinggal di dalam perahu dan menyara hidup dengan menangkap ikan dan mengutip pelbagai hasil dari hutan. Selepas tahun 1819, mereka telah ditempatkan semula di utara Selat Singapura di Sungai Pulau oleh Temenggong Abdul Rahman. TragicallyMalangnya inpada tahun 1848, the Orang Kallang were wipedterhapus outdisebabkan byoleh apenyakit smallpoxcacar epidemicair.
 
Orang Seletar tinggal di kawasan paya sungai dan pulau-pulau kecil di sekitar tanah besar Singapura. TheyMereka wouldsentiasa oftenberkumpul gatherdi onkawasan the coastal areaspantai, especiallyterutama ondi themuara estuary of theSungai Seletar River. Mereka hidup secara nomad sehingga sekitar 1850-an apabila mereka mula hidup di daratan dan mengikut cara hidup orang lain yang tinggal di Singapura.
 
Orang Selat hidup di perairan pelabuhan Keppel di Singapura. Mereka dipercayai telah merentasi air di pelabuhan Keppel sejak awal abad ke-16, menjadikan mereka salah satu peneroka awal di pulau tersebut. Mereka menjual ikan dan buah-buahan kepada kapal dagang yang melalui kawasan tersebut.
The Orang Selat lived in the harbour waters of Keppel Singapore. They were believed to have traversed the waters of Keppel Harbour since the early 16th century, making them one of the earliest settlers of the island. They sold fish and fruits to the trading vessels that passed the area.
 
Orang Gelam berasal dari suku kaum di [[Pulau Batam]]. Mereka dibawa oleh Temenggung Johor bersama-sama sekumpulan pengikutnya untuk mendirikan pemukiman pada dekad pertama abad ke-19. Ramai Orang Gelam yang tinggal di sepanjang Sungai Singapura berkhidmat sebagai tukang perahu untuk kapal dagang manakala kaum wanita mereka menjual buah-buahan di dalam bot.
The Orang Gelam came from a tribe in [[Batam Island]]. They were brought by the Temenggong of Johor together with a group of his followers to establish a settlement in the first decade of the 19th century. Many of the Orang Gelam who lived along the Singapore River served as boatmen for merchant ships while their womenfolk were fruit sellers on boats.
 
Orang Laut berbeza berbeza orang Melayu kerana mereka hidup secara nomad dan tinggal di laut dalam perahu-perahu mereka sedangkan orang Melayu tinggal di kawasan penempatan di kampung-kampung di tanah tersebut.
The Orang Laut differed from the Malays in that they lived a nomadic lifestyle and lived at sea in their boats whereas the Malays lived in settlements in the villages on the land.
 
===The Malays===