Tengku Budriah: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
HaizadSys (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
HaizadSys (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 14:
 
 
Seri Paduka Baginda '''Tengku Budriah''' diputerikan di pada [[28 Mac]] [[1928]] Kuala Krai, Kelantan (( Ayahanda Baginda merupakan kerabat diraja Kelantan iaitu Tengku Ismail dan bonda baginda ialah Tengku Besar Zubaidah Bt Almarhum [[Tengku_Abdul_Kadir_Kamaruddin|Tengku Abdul Kader Pattani]])) [[Kuala Krai]], [[Kelantan]] pada [[28 Mac]] [[1924]]. Baginda memperoleh pendidikan awal di Sekolah Melayu Kuala Krai dan kemudiannya di Sekolah Inggeris Kuala Krai. Seterusnya baginda meneruskan pendidikan di Sekolah Menengah Anglo Chinese, [[Ipoh]] pada tahun 1935.
 
Seri Paduka Baginda Tengku Budriah berkahwin dengan Seri Paduka Baginda Tuanku Syed Putra pada tahun 1941 ketika baginda berusia 17 tahun. Baginda berdua dikurniakan 10 anakanda, lima putera dan lima puteri.
Baris 29:
 
==Kemangkatan==
Baginda dikhabarkan telah mangkat pada 3.47 pagi di Hospital Kuala Lumpur pada [[28 November]] [[2008]] ketika berusia 8480 tahun. [[Menteri Besar]] [[Perlis]] [[Md Isa Sabu|Datuk Seri Dr Md Isa Sabu]] mengumumkan kemangkatan bonda Raja Perlis Tuanku Syed Sirajuddin Putra Jamalullail itu melalui stesen Radio Malaysia Perlis sebentar tadi.
 
Jenazah almarhum diterbangkan dari [[Lapangan Terbang Subang]] ke [[Lapangan Terbang Sultan Abdul Halim|Alor Star]] dan dibawa ke [[Istana Arau]] untuk membolehkan rakyat memberi penghormatan terakhir bermula tengah hari tersebut sebelum disemadikan di Makam Diraja Arau selepas solat Asar pada hari yang sama.