Hungary: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Yosri (bincang | sumb.)
k Membalikkan suntingan oleh Keamanansejagat (Perbincangan) kepada versi terakhir oleh Vivaelcelta
Amir Hamzah 2008 (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 167:
 
=== Landskap ===
Kira-kira separuh landskap Hungary terdiri daripada dataran tanah rata atau beralun di [[Lembangan CarpathiaKarpatos]]: kawasan padang yang terpenting termasuk [[Dataran Hungary Kecil]] di barat, dan [[Dataran Hungary Besar]] di tenggara. Altitud tertinggi dari paras laut pada Dataran Hungary Besar cuma 183 meter.
 
[[Transdanubia]] ialah sebidang rantau yang berbukit dengan muka tanah yang pelbagai ketinggiannya kerana gunung-ganang yang rendah. Ini termasuklah bentangan timur banjaran [[Alps]], [[Alpokalja]], di barat negara, [[Gunung Sederhana Transdanubia]] di rantau tengah Transdanubia, dan pergunungan [[Mecsek]] dan [[Pergunungan Villány|Villány]] di selatan. Puncak tertinggi kawasan ini ialah [[Írott-kő]] di banjaran Alps, iaitu 882 meter.
 
Gunung-gunung tertinggi negara terletak di [[Pergunungan CarpathiaKarpatos]] yang terletak di [[Pergunungan sederhana Utara (Hungary)|bahagian-bahagian utara]], dalam loreng yang luas di sepanjang sempadan [[Slovakia]] (puncak tertinggi: [[Kékes]] pada 1,014 m (3327 kaki)).
 
Hungary terbahagi dua oleh jalan air utamanya, iaitu [[Sungai Danube]] (Duna); sungai-sungai besar yang lain termasuk [[Tisza]] dan [[Dráva]], manakala di Transdanubia ada [[Tasik Balaton]], sebuah isian air yang besar. Tasik terma terbesar di dunia, [[Tasik Hévíz]] ([[Hévíz Spa]]), terletak di Hungary. Tasik kedua terbesar dalam [[Lembangan CarpathiaKarpatos]] ialah [[Tasik Tisza]] (''Tisza-tó'') buatan manusia.
 
=== Iklim ===