Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Yong H Lim (bincang | sumb.)
Yong H Lim (bincang | sumb.)
Baris 353:
Sila beritahu saya pandangan anda setelah membaca teks di atas. :) [[Pengguna:Yong H Lim|Yong H Lim]]([[Perbincangan pengguna:Yong H Lim|bincang]]) 15:09, 12 November 2014 (UTC)
 
Kita bandingkan Majlis Perbandaran Pulau Pinang dengan Majlis Bandaraya Johor Bahru. Kedua-duanya merupakan kerajaan tempatan bagi Georgetown dan Johor Bahru masing-masing. Majlis Bandaraya Johor Bahru mempunyai populasi sebanyak 497,000 manakala Majlis Perbandaran Pulau Pinang mempunyai populasi sebanyak 708,127. Georgetown mempunyai lebih ramai penduduk berbanding dengan Johor Bahru. Konklusinya, Georgetown lebih besar daripada bandar Johor Bahru. Majlis Perbandaran Pulau Pinang boleh dibandingkan dengan Majlis Bandaraya Johor Bahru walaupun satu ialah majlis perbandaran manakala satu lagi ialah majlis bandaraya kerana sebenarnya Majlis Perbandaran Pulau Pinang telah mempunyai syarat untuk dinaik taraf dan hal ini dirancang akan dijalankan pada tahun hadapan. Pada masa itu, Majlis Perbandaran Pulau Pinang dirancang akan dinaik taraf menjadi Dewan Bandaraya Pulau Pinang (setaraf dengan Dewan Bandaraya Kuala Lumpur) [[Pengguna:Yong H Lim|Yong H Lim]]([[Perbincangan pengguna:Yong H Lim|bincang]]) 16:51, 12 November 2014 (UTC)
 
Sebenarnya Georgetown tidak ada daerah sendiri, Pulau Pinang yang dikuasai oleh Majlis Perbandaran Pulau Pinang terpisahdibahagi kepada dua daerah (Daerah Timur Laut dan Daerah Barat Daya) manakala seluruh bandar Johor Bahru (Majlis Bandaraya Johor Bahru) berada di dalam daerah Johor Bahru. Oleh itu, perbandingan antara daerah serta daerah bagi kedua-dua bandar nie adalah tidak tepat. [[Pengguna:Yong H Lim|Yong H Lim]]([[Perbincangan pengguna:Yong H Lim|bincang]]) 17:00, 12 November 2014 (UTC)
 
Perbandingan antara negeri dengan daerah sebenarnya boleh dijalankan (tetapi mungkin tidak dapat dijalankan dalam Malaysia), syaratnya ialah negeri itu negeri kecil manakala daerah itu daerah besar. Contohnya, semua orang terus membandingkan Singapura dengan kota lain di dunia dan perbandingan ini tidak salah kerana Singapura itu kecil dan boleh dianggap sebagai sebuah bandar walaupun Singapura merupakan sebuah negara. Contoh ini tetap boleh digunakan untuk membandingkan Pulau Pinang dengan Johor Bahru.(Perbandingan ini merupakan pandangan saya sahaja). Sila beritahu saya pandangan anda tentang perbandingan tersebut jika terdapat syarat yang saya mengemukakan. [[Pengguna:Yong H Lim|Yong H Lim]]([[Perbincangan pengguna:Yong H Lim|bincang]]) 17:16, 12 November 2014 (UTC)