Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Yong H Lim (bincang | sumb.)
Yong H Lim (bincang | sumb.)
Baris 376:
(UTC)
 
::Dalam rujukan yang telah anda masukkan iaitu [http://www.csp.com.my/v9/daerah-pentadbiran-johor/#.VGTO8vmUef1 Majlis Perbandaran Johor Bahru - Pegawai Daerahnya Tuan hj Yahya bin Salleh], sila baca dengan teliti, negeri Johor mempunyai '''SEPULUH''' daerah dan 3 buah daerah kecil sahaja. Bukan seperti yang terdapat dalam peta. Sila baca huraian tentang '''Daerah Johor Bahru''', anda akan mendapati bahawa Daerah Johor Bahru terdapat bandar-bandar lain '''selain Johor Bahru''', iaitu '''Stulang, Gelang Patah, Sekudai, Ulu Tiram, Plentong, Ulu Choh, Kangkar Pulai, Masai, Nusajaya, Bandar Baru UDA, Permas Jaya, Stulang, Tanjung Langsat, Lok Heng dan Lima Kedai''' yang juga berada di dalam '''Daerah Johor Bahru''', tetapi '''adakah semua bandar tersebut''' ditadbir oleh '''Majlis Bandaraya Johor Bahru ?''' Inilah rujukan [http://www.mpjbt.gov.my/latar-belakang-jbt Latar Belakang Majlis Perbandaran Johor Bahru Tengah]. Dalam teks tersebut, anda boleh mendapati bahawa bandar '''seperti Plentong dan Ulu Choh''' adalah berada di bawah pentadbiran '''Majlis Perbandaran Johor Bahru Tengah'''. Di sinilah saya petik sebahagian daripada rujukan yang telah saya sertakan. "'''Majlis Perbandaran Johor Bahru Tengah terbahagi kepada 2 zon utama iaitu Zon Timur dan Zon Barat. Zon Timur adalah merangkumi kawasan Ulu Tiram, Masai, Plentong, manakala Zon Barat terdiri dari kawasan Skudai, Lima Kedai, Gelang Patah, Kangkar Pulai dan Ulu Choh dengan jumlah penduduk seramai 525, 351 orang.'''". Manakala kawasan yang ditadbir oleh Majlis Bandaraya Johor Bahru ialah [http://www.mpjbt.gov.my/latar-belakang-jbt Kawasan yang ditadbir oleh Majlis Bandaraya Johor Bahru], iaitu kawasan '''Tebrau dan sekitar Bandar Johor Bahru''' sahaja (Tebrau tentulah juga berada di Daerah Johor Bahru). Lagi satu bandar, iaitu Pasir Gudang yang '''juga berada di Daerah Johor Bahru''' telah ditadbir oleh '''Majlis Perbandaran Pasir Gudang'''. Rujukan yang telah anda dan saya sertakan '''tentu boleh membuktikan''' bahawa Daerah Johor Bahru telah ditadbir oleh '''lebih daripada satu kerajaan tempatan'''. Ketiga-tiga kerajaan tempatan '''berada di dalam Daerah Johor Bahru''' dan saya telah buktikan dengan link dari laman rasmi bagi '''setiap''' kerajaan tempatan yang saya nyatakan. Persoalannya, '''adakah''' semua kerajaan tempatan tersebut bergabung? Jika bergadung dan menjadi Majlis Perbandaran Johor Bahru yang telah anda mengemukakan, sila '''membuktikannya'''. Iaitu dengan cara sertakan '''laman web rasmi Majlis Perbandaran Johor Bahru''' (Majlis Perbandaran Johor Bahru '''tidak sama''' dengan '''Majlis Perbandaran Johor Bahru TENGAH''') [[Pengguna:Yong H Lim|Yong H Lim]]([[Perbincangan pengguna:Yong H Lim|bincang]]) 16:14, 13 November 2014 (UTC)
 
 
:::Ketiga-tiga kerajaan tersebut tidak akan bergabung, sama seperti yang anda nyatakan, "'''Majlis Perbandaran Pulau Pinang tidak ada kuasa ke atas Majlis Perbandaran Seberang Perai'''". Oleh itu, '''Majlis Bandaraya Johor Bahru tidak ada kuasa atas Majlis Perbandaran Johor Bahru Tengah ataupun Majlis Perbandaran Pasir Gudang''', Oleh itu, "jika 3 majlis digabung ia menjadi 1 pentadbiran baru" merupakan pandangan anda sahaja, hal ini tidak berlaku kerana '''tak mungkin'''. As your information, Majlis Perbandaran Johor Bahru Tengah '''bukan sahaja''' mentadbir kawasan di Daerah Johor Bahru sahaja, tetapi juga sedikit kawasan di '''Daerah Kulaijaya''',contohnya, menurut rujukan yang anda sertakan, iaitu [http://www.csp.com.my/v9/daerah-pentadbiran-johor/#.VGTO8vmUef1 Majlis Perbandaran Johor Bahru - Pegawai Daerahnya Tuan hj Yahya bin Salleh], '''Kangkar Pulai''' terletak di '''Daerah Kulaijaya'''. Menurut [http://www.mpjbt.gov.my/latar -belakang-jbt Kawasan yang ditadbir oleh '''Majlis PerbandaranBandaraya Johor Bahru] Tengah''', Kangkar Pulai '''merupakan''' salah satu kawasan yang '''ditadbir oleh '''Majlis Perbandaran Johor Bahru Tengah'''. Jika hendak menggabungkan ketiga-tiga kerajaan tempatan tersebut, '''Tak mungkin''' Daerah Johor Bahru nak gabung dengan Daerah Kulaijaya pulak? Sekiranya boleh, mengapakah Pulau Pinang (Hanya perlu gabungkan Majlis Perbandaran Pulau Pinang dan Majlis Perbandaran Seberang Perai sahaja) tidak boleh gabungkan '''dua''' kerajaan tempatan dan dianggap sebagai sebuah bandar manakala Johor Bahru boleh gabungkan '''tiga''' kerajaan tempatannya ? [[Pengguna:Yong H Lim|Yong H Lim]]([[Perbincangan pengguna:Yong H Lim|bincang]]) 16:23, 13 November 2014 (UTC)
 
:::Hal yang saya ingin sampaikan ialah Daerah Johor Bahru '''memang''' ditadbir oleh '''tiga''' kerajaan tempatan (Anda boleh analisis huraian dan rujukan yang telah saya sertai di atas). Sila baca link yang saya sertakan dan anda akan mengetahui bandar-bandar di Daerah Johor Bahru ditadbir oleh kerajaan tempatan yang '''berlainan'''. Gabungan bagi ketiga-tiga kerajaan tempatan ini tidak akan berlaku kerana kerajaan Johor '''tidak ada rancangan''' untuk menggabungkan ketiga-tiga kerajaan tempatan tersebut menjadi Majlis Perbandaran Johor Bahru. Yang 1.3 juta itu populasi bagi seluruh '''Daerah Johor Bahru''' dan tidak ada kaitan dengan kerajaan tempatan. [[Pengguna:Yong H Lim|Yong H Lim]]([[Perbincangan pengguna:Yong H Lim|bincang]]) 17:26, 13 November 2014 (UTC)
 
:::Jika hendak bandingkan daerah, saya mengaku, daerah di Pulau Pinang adalah terlalu kecil untuk dibandingkan dengan Daerah Johor Bahru. '''Tetapi''' daerah Johor Bahru pun '''bukan''' daerah yang mempunyai kedua paling ramai penduduk di Malaysia, tetapi '''ketiga'''. Saya meragu mengapa kerajaan telah mengiktiraf Johor Bahru sebagai bandar kedua terbesar. Georgetown adalah lebih besar dan penting. [[Pengguna:Yong H Lim|Yong H Lim]]([[Perbincangan pengguna:Yong H Lim|bincang]]) 17:32, 13 November 2014 (UTC)
 
:::Satu pentadbiran baru yang anda maksud merupakan Daerah Johor Bahru. Hal ini tidak sama dengan kerajaan tempatan. Daerah ialah Daerah, Kerajaan tempatan ialah kerajaan tempatan. Tidak ada kaitan antara kedua-dua entity tersebut. Dalam page [[List of cities and towns in Malaysia by population]]
yang dalam versi Bahasa Inggeris terdapat dua rankings. Satu adalah untuk '''kerajaan tempatan''' dan lagi satu adalah untuk '''daerah'''. Kerajaan tempatan kedua terbesar di Malaysia ialah '''Majlis Perbandaran Seberang Perai''' di Pulau Pinang manakala daerah yang kedua terbesar ialah '''Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur'''. Berkaitan dengan rujukan anda boleh dapat di page tersbut. Johor Bahru hanya dapat tempat '''ketiga''' dalam ranking daerah manakala '''tidak''' dapat kedudukan top 10 dalam ranking '''kerajaan tempatan'''. [[Pengguna:Yong H Lim|Yong H Lim]]([[Perbincangan pengguna:Yong H Lim|bincang]]) 17:39, 13 November 2014 (UTC)