Daerah Jasin: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
baiki
kemas
Baris 293:
* Dewan Alamanda, MPJ
 
===Pekan di Jasin===
[[Bandar Merlimau]]
DalamDi dalam daerah Jasin, terdapat pekan-pekan kecil iaitu [[Pekan Batang Melaka]], [[Pekan Nyalas]], [[Pekan Selandar]], [[Pekan Kesang Pajak]], [[Pekan Simpang Bekoh]], [[Pekan Asahan]], [[Pekan Bemban]], [[Pekan Chin-Chin]] dan [[Pekan Sungai Rambai]]. Pusat pentadbiran daerah ini iaitu Majlis Perbandaran Jasin terletak di [[Bandar Jasin]].
Pekan [[Asahan, Melaka|Asahan]] (Sek.1-2)<br>
[[Pekan Batang Melaka]] (Sek.1 -2)<br>
[[Pekan Bemban]]<br>
[[Pekan Chin Chin]]<br>
[[Pekan Kesang Pajak]]<br>
[[Pekan Nyalas]]<br>
[[Pekan Selandar]]<br>
[[Pekan Sempang Bekoh]]<br>
[[Pekan Sungai Rambai]]<br><br><br>
 
Jasin kini memiliki sebuah hopitalhospital kerajaan yang baru, iaitu [[Hospital Jasin]]. Hospital ini juga berfungsi sebagai hospital pengajaran untuk [[Kolej Perubatan Manipal Melaka]]. Pada tahun [[2007]], Jasin telah dinaiktaraf dari Majlis Daerah Jasin kepada [[Majlis Perbandaran Jasin]].
Dalam dalam daerah Jasin, terdapat pekan-pekan kecil iaitu [[Pekan Batang Melaka]], [[Pekan Nyalas]], [[Pekan Selandar]], [[Pekan Kesang Pajak]], [[Pekan Simpang Bekoh]], [[Pekan Asahan]], [[Pekan Bemban]], [[Pekan Chin-Chin]] dan [[Pekan Sungai Rambai]]. Pusat pentadbiran daerah ini iaitu Majlis Perbandaran Jasin terletak di [[Bandar Jasin]].
 
Asahan , 26 km dari [[Bandar Jasin]] ialah tempat pelancongan utama di Daerah Jasin dan terkenal dengan [[Gunung Ledang]]. Berikut merupakan senarai pekan yang terletak di dalam daerah Jasin.
Jasin kini memiliki sebuah hopital kerajaan yang baru, iaitu [[Hospital Jasin]]. Hospital ini juga berfungsi sebagai hospital pengajaran untuk [[Kolej Perubatan Manipal Melaka]]. Pada tahun [[2007]], Jasin telah dinaiktaraf dari Majlis Daerah Jasin kepada Majlis Perbandaran Jasin.
 
*[[Bandar Merlimau]]
Asahan , 26 km dari Bandar Jasin ialah tempat pelancongan utama di Daerah Jasin dan terkenal dengan [[Gunung Ledang]].
*Pekan [[Asahan, Melaka|Asahan]] (Sek.1-2)<br>
*[[Pekan Batang Melaka]] (Sek.1 -2)<br>
*[[Pekan Bemban]]<br>
*[[Pekan Chin Chin]]<br>
*[[Pekan Kesang Pajak]]<br>
*[[Pekan Nyalas]]<br>
*[[Pekan Selandar]]<br>
*[[Pekan Sempang Bekoh]]<br>
*[[Pekan Sungai Rambai]]<br><br><br>
 
===Pengangkutan===
Jasin boleh dihubungi melalui [[Lebuh Raya Utara-Selatan]] di persimpangan Tol Jasin.(14 kilometer dari Bandar Jasin dan 18 kilometer dari Pekan Merlimau) Jasin juga boleh dihubungkan melalui Lebuh Raya tersebut melalui susur keluar Tol Ayer Keroh (20km dari Bandar Jasin) atau Tol [[Tangkak]] (18 kilometer dari Pekan Jasin). Landasan kereta api memasuki bahagian utara daerah Jasin. Jasin boleh dihubungi melalui kereta api menerusi Stesen kereta Api Batang Melaka yang baru dan moden. stesen ini telah menggantikan stesen lama KTM yang telah dipindahkan lokasinya ke dalam wilayah Negeri Melaka melalu program landasan berkembar elektrik. Perkhidmatan KTM Komuter dan ETS dijangka akan beroperasi tidak lama lagi. Hal ini akan memberi kemudahan kepada penduduk di Bandar Jasin dan sekitarnya untuk ke [[Kuala Lumpur]] dengan tren komuter atau ETS pada masa yang akan datang. Tidak perlu lagi ke [[Bandaraya Melaka]] untuk ke Kuala Lumpur. Jaraknya 22 kilometer dari Bandar Jasin, 10 kilometer dari Pekan Selandar. Walau bagaimanapun Stesen Kereta Api Pulau Sebang di [[Alor Gajah]] (dahulu dikenali Stesen KTMB [[Tampin]]) merupakan stesen KTMB yang utama bagi seluruh Negeri [[Melaka]] kerana stesen ini semua jenis ekspres KTMB berhenti berbanding stesen Batang Melaka hanya jenis tren Ekspres Sinaran Pagi dan Ekpres sinaran Petang (Kuala Lumpur-singapura [[Singapura]]-Kuala Lumpur). Orang ramai boleh menggunakan kenderaan teksi dan bas untuk ke Jasin yang mengambil masa 50 minit jika berkereta dari KTMB Pulau Sebang.Namun demikian daerah Jasin juga terlibat dengan projek landasan kereta api berkembar elektrik antara [[Seremban]] dan [[Gemas]] turut melalui daerah Jasin. Sebuah stesen kereta api yang baru akan dibina di [[Batang Melaka]] yang mana lokasinya terletak dalam wilayah Negeri Melaka beberapa meter sahaja dari stesen KTMB Batang Melaka sekarang ini. Siapnya projek ini pada tahun 2012 akan menjadi mercu bagi daerah Jasin khususnya Pekan [[Batang Melaka]], Nyalas dan Selandar yang akan mempunyai stesen kereta api yang moden berbanding sekarang yang letaknya dalam kawasan Negeri Sembilan.Selain itu Perhentian bas Bandar Jasin menghubungkan pengangkutan ke [[Tangkak]] dan [[Bandaraya Melaka]] selain pekan-pekan kecil yang lain di Jasin. Syarikat Kenderaan Aziz dan Cepat Ekspres melalu Bandar Jasin sebelum meneruskan perjalanan ke pantai timur dari Bandaraya Melaka.
 
===Taman Perumahan===