Kementerian Komunikasi Malaysia: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Ab8 (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Tofeiku (bincang | sumb.)
k tepat
Baris 48:
}}
 
'''Kementerian Komunikasi dan Multimedia Malaysia''' adalahialah penjenamaan semula daripada Kementerian Penerangan, Komunikasi Dan Kebudayaan Malaysia (KPKK) berkuatkuasa pada 16 Mei 2013, oleh Perdana Menteri [[Malaysia]], Dato' Seri [[Mohd Najib bin Abdul Razak]] . {{fakta}}
 
==Sejarah Penubuhan==
 
Sejarah awal Kementerian Penerangan bermula pada awal abad ke -20 dengan wujudnya stesen-stesen radio yang merupakan saluran komunikasi terawal di negara ini. Radio telah digunakan untuk menyebarkan dakyah dan propaganda penjajah British dan Jepun bagi mempengaruhi minda dan meraih sokongan mereka. Manakala itu, Malayan Film Unit (MFU) melalui penerbitan filem-filem digunakan bagi melancarkan perangsarafperang saraf dan geraksarafgerak saraf terhadap pengaruh komunis yang mengancam Persekutuan Tanah Melayu pada tahun 1948. Pada tahun 1945, Jabatan Perhubungan Raya ditubuhkan dan menjadi sebahagian jentera Kerajaan serta ditukar namanya ke Jabatan Perkhidmatan Penerangan (Federal Government's Information Services) pada tahun 1950.
 
Pada Oktober 1959, Tuan [[Syed Jaafar Albar]] telah dilantik sebagai Menteri Muda yang bertanggungjawab terhadap bidang penerangan dan penyiaran pada ketika itu.
Baris 82:
{| class="wikitable"
|-
! #No.
! Nama
! Tempoh<br>perkhidmatan