Solat Sunat Syukur: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Ab8 (bincang | sumb.)
kemas serba sikit
Baris 4:
 
Abdurrahman bin 'Auf menceritakan bahawa suatu ketika beliau melihat Nabi SAW mengadap kiblat iaitu bersujud dengan sujud yang panjang sehingga kata Abdurrahman bin 'Auf : "Aku menyangka bahawa Allah telah mencabut nyawa baginda ketika itu. Lalu aku mendekati baginda dan duduk disisi baginda. Maka baginda mengangkat kepalanya dan berkata: Siapa ini? Abdurrahman, jawabku.. Baginda bertanya lagi: Apa kamu buat di sini? Aku menjawab: Wahai utusan Allah tuan telah bersujud dengan suatu sujud yang mengkhawatirkan aku kalau-kalau Allah telah mencabut nyawa tuan di dalam sujud tersebut, maka baginda berkata: Sesungguhnya Jibril 'alaihissalam tadi datang kepadaku dan menggembirakan aku, katanya......
==Syarat sujud syukur==
SYARAT-SYARAT SUJUD SYUKUR
 
Menurut mazhab Syafi'e dan Hanbali disyaratkan sepertimana hendak melakukan solat iaitu thaharah, suci daripada hadas kecil ataupun besar, mengadap kiblat dan menutup aurat.
Baris 16:
 
 
==Kifayat sujud syukur==
4) KAIFIAT SUJUD SYUKUR
 
Cara pelaksanaanya adalah sebagai berikut:
Baris 28:
 
 
==HUKUMHukum SUJUDsujud SYUKURsyukur DIdi DALAMdalam SOLATsolat==
 
Menurut mazhab Syafi'e dan Hanbali bahawa sujud syukur tidak dibenarkan dilakukan di dalam [[solat]] kerana ianya termasuk dalam katogeri sujud di luar solat. Apabila dikerjakan maka solatnya dianggap batal kecuali dalam keadaan jahil atau lupa.
 
 
==Hukum sujud syukur pada waktu yang dilarang mengerjakan solat==
==HUKUM SUJUD SYUKUR PADA WAKTU YANG DILARANG MENGERJAKAN SOLAT==
 
Makruh hukumnya mengerjakan sujud Syukur pada waktu-waktu yang dilarang mengerjakan solat sunat seperti selepas solat Subuh atau selepas solat Asar. Meskipun pada ketika itu berlaku sebab-sebab yang membolehkan mengerjakan solat sunat. Begitu juga tidak dibenarkan mengerjakan sujud syukur ketika mendengar khutbah Jumaat.
 
 
==Rukun sujud syukur==
== RUKUN SUJUD SYUKUR ==
 
1) Berniat untuk sujud syukur