Fitnah: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Aurora (bincang | sumb.)
Baris 1:
{{TortLaw}}
{{Kegunaan lain|Fitnah (nyahkekaburan)}}
'''Fitnah''' [ jonru ] merupakan satu bentuk [[komunikasi]] kepada satu pihak atau lebih yang bertujuan untuk memberikan stigma negatif atas sesuatu peristiwa yang dilakukan oleh pihak lain, ia berdasarkan atas fakta palsu yang dipengaruhi oleh sifat penghormatan, buruk sangka, obses, atau menjatuhkan dan/atau menaikkan nilai reputasi seseorang atau sesuatu pihak. Kata "fitnah" diserap dari [[bahasa Arab]], dan pengertian aslinya adalah "cubaan" atau "ujian".
 
Menurut [[Kamus Dewan]] edisi keempat, fitnah dieertikandieer;tikan sebagai
 
{{Cquote|Tuduhan (khabar, kisah dan lain-lain) yang diada-adakan (dibuat-buat) untuk memburukkan atau membencanakan seseorang.}}
 
== Medium==
Terdapat banyak medium yang digunakandigunaka?n bagi menabur khabar palsu atau fitnah kepada sesuatu pihak. Ia boleh dilakukan melalui kaedah pertuturan atau berbisik antara seseorang atau seseorang yang lain. Menggunakan medium komunikasi moden seperti menggunakan media massa samada melalui berita, akhbar, radio, televisyen, internet dan lain-lain. Fitnah juga boleh dikembangkan antara satu pihak bertelagah dengan pihak lain dengan hanya menjadikan habuan atau keistimewaan sebagai janji atau upah kepada pihak yag terlibat aktiviti berfitnah.
 
== Kesan fitnah==