Akademi Seni Budaya dan Warisan Kebangsaan: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
'''AkademiAKADEMI SeniSENI Budaya dan Warisan Kebangsaan'''KEBANGSAAN (''ASWARA''ASK) ialahyang sebuahditubuhkan institusipada pengajiantahun tinggi1994 dalamdibawah bidangKementerian seniKebudayaan, budayaKesenian dan warisan diPelancongan Malaysia. Iakini ditubuhkandikenali sebagai '''AkademiAKADEMI SeniSENI Kebangsaan'''BUDAYA (ASK)DAN padaWARISAN tahunKEBANGSAAN 1994 di bawah Kementerian Kebudayaan, Kesenian dan Pelancongan Malaysia. Namanya ditukar kepada nama kini(ASWARA)''' bermulaberkuatkuasa pada [[1 Ogos]] [[2006]] melalui AktaAKTA Akademi Seni Budaya dan Warisan Kebangsaan 2006 (Akta 653).
 
ASWARA merupakan satu-satunya institusi pengajian tinggi dalam bidang persembahan yang didokongi sepenuhnya oleh [[Kerajaan Malaysia]] di bawahdibawah Kementerian PelanconganPerpaduan, Kebudayaan, Kesenian dan KebudayaanWarisan MALAYSIAMalaysia. Ia merupakan sebuah institusi pengajian tinggi yang menyediakan ruang pembelajaran, penyelidikan dan penerbitan akedemik serta khidmat nasihat professional dalam bidang seni budaya dan warisan yang bertujuan menghasilkan [[seniman]] yang mahir dan [[karyawan]] yang berwibawa dalam bidangnya di sampingdisamping memantapkan kesinambungan warisan seni negara. Pada prinsipnya ASWARA menumpukan kepada pendidikan seni bagi melahirkan penghibur“performers” yang berilmu dan profesionalprofessional bagi mengisi industri seni negara. ASWARA berusaha mengeluarkan graduan-graduan yang berupaya menjadi [[cendekiawan]], penggalak, pemupuk, pelaku dan pengamal seni budaya dan warisan di peringkat sijil, diploma, ijazah dan ijazah tinggi dalam bidang-bidang penyelidikan yang menjurus kepada pemupukan nilai-nilai kebudayaan, pemuliharaan dan pentadbiran warisan yang pelbagai.
 
ASWARA bertanggungjawab mengeluarkan graduan-graduan yang berupaya menjadi cendekiawan, penggalak, pemupuk, pelaku dan pengamal seni budaya dan warisan di peringkat sijil, diploma, ijazah dan ijazah tertinggi dalam bidang-bidang penyelidikan dan pemupukan kebudayaan, pemuliharaan dan pentadbiran warisan pelbagai jenis.
 
<u>MISI</u>
* Menjadi institusi pembangunan modal insan dalam bidang seni budaya dan warisan yang relevan dan bermutu bagi memenuhi keperluan negara.
* Melahir golongan intelektual, karyawan dan seniman yang berilmu, mahir dan profesional ke arah membangunkan industri kreatif, kesenian dan warisan negara.
* Menjadi pusat sumber, khidmat nasihat pendidikan dan eksperimentasi seni budaya dan warisan.
* Menjadi badan pengiktirafan pengamal profesional seni budaya dan warisan.
<u>VISI</u>
 
Menjadi sebuah intitusi induk pengajian dan latihan seni yang menerajui seni budaya dan warisan negara yang diiktiraf oleh negara, serantau dan antarabangsa serta menyumbang kearah pembangunan sosial.
 
<u>OBJEKTIF</u>
 
Objektif penubuhan ASWARA adalah sebagai sebuah institusi pengajian tinggi terulung dengan menyediakan ruang pembelajaran dan pengajaran, pusat penyelidikan dan penerbitan akademik dan khidmat nasihat profesional dalam bidang seni, budaya dan warisan.
==Fakulti==
Terdapat sembilan (9) fakulti yang beroperasi sebagai medan kesatuan bidang-bidang akademik yang disediakan oleh pihak ASWARA iaitu: