Sultan Shahabuddin Riayat Shah: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Permairia (bincang | sumb.)
Mencipta laman baru dengan kandungan ''''Sultan Shahbuddin''' adalah Sultan Perak ke 21 yang telah memerintah mulai 1830 sehingga 1851.<ref>{{cite web |url=http://artmelayu.blogspot.com/2010/05...'
 
HaizadSys (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
'''Sultan Shahbuddin''' adalah [[Sultan Perak]] ke 21 yang telah memerintah mulai 1830 sehingga 1851.<ref>{{cite web |url=http://artmelayu.blogspot.com/2010/05/makam-tomb-of-sultan-shahabuddin.html|title=Makam (Tomb of) Sultan Shahbudin|accessdate=12 November 2010 |year=2010 |work=Radzie Sapiee |publisher=Radzie Sapiee}}</ref>
 
==Riwayat Awal==
Raja Chulan bin Raja Inu adalah cucu kepada Sultan Ahmaddin Shah. Raja Chulan telah diberikan gelaran Raja Kecil Muda pada tahun 1786 sebelum beliau dinaikkan pangkat kepada Raja Bendahara. Pada tahun 1826, beliau telah dilantik Raja Muda. Raja Chulan berjaya ke takhta Perak pada 20 Disember 1830 dan digelar sebagai Sultan Shahabuddin Riayat Shah selepas kematian sepupunya, Sultan Abdullah Muadzam Shah.
 
Sultan Shahabuddin menulis kepada kehadiran British di Pulau Pinang pada 26 Jun 1831, memberitahu mereka bahawa dia adalah Sultan yang baru dipasang Perak. Setahun kemudian, beliau telah menulis satu lagi surat memaklumkan tentang serangan yang berpotensi oleh Sultan Muhammad Shah dari Selangor yang timbul dari hutang lama tertangguh Perak dengan jiran southernly beliau (nampaknya sejak zaman Sultan Ibrahim Shah). Berikutan Perjanjian Low yang ditandatangani pada tahun 1826, kehadiran seorang pedagang Inggeris bernama George Stuart di Perak, bersama-sama dengan pasukan dari Syarikat, dapat menggagalkan hasrat Selangor. Kemudian pada tahun 1837, Selangor telah diingatkan oleh Residen British di Pulau Pinang terhadap mana-mana serangan masa depan di Perak.
 
Pada masa ini, keturunan Penghulu Mukim Lubok Merbau bernama Long Jaafar telah dilantik oleh Dato 'Panglima Bukit Gantang untuk memungut cukai di Kerian dan Kuala Kurau. Pada tahun 1848, Long Jaafar membuka jalan kepada berskala besar perlombongan bijih timah di Larut, yang menyaksikan kebanjiran pendatang Cina di Perak.
 
Pada tahun 1842, salah faham yang berlaku antara Sultan Shahabuddin Riayat Shah dan Sultan Ahmad Tajuddin Halim Shah dari Kedah, berkaitan tuntutan Kedah ke Daerah Kerian. Bagaimanapun, beliau berpendapat perselisihan diakhiri dengan campur tangan oleh Sir Samuel George Bonham, Gabenor Negeri-Negeri Selat [4].
 
Raja Bendahara Ngah Ali ibni Sultan Shahabuddin Shah [5], yang bertindak bagi pihak bapanya, telah memberikan daerah Larut untuk Long Jaafar pada 6 November 1850. Surat berkaitan penyerahan Larut kepada Long Jaafar telah juga ditandatangani oleh Ketua-ketua dari Perak termasuk Temenggung, Panglima Bukit Gantang, Panglima Kinta, Syahbandar dan Seri Adika Raja.
 
==Mangkat==
Sultan Shahabuddin Riayat Shah mangkat pada tahun 1851 dan telah dimakamkan di Kampung Tanjung Penangguh, berhampiran Kampung Gajah. Tajuk yang lahir selepas kemangkatan bergelar '''Marhum Safiullah''' telah dianugerahkan seterusnya. Almarhum adalah berkahwin dengan Tok Engku Raja Mandak binti Raja Mahmud dan mempunyai seorang anak, Raja Mahmud. Beliau meninggal dunia di Sayong, Kuala Kangsar. Isteri kedua Almarhum itu, Raja Perempuan Nutidah Selamat, yang menjadi ibu yang dinyatakan di atas Raja Ngah Ali yang kemudiannya menjadi ke-24 Sultan Perak.
 
==Lihat juga==
* [[Sultan Perak]]
 
==Nota kaki==
{{reflist}}
 
{{start box}}
Baris 9 ⟶ 28:
after=[[Sultan Abdullah Muhammad Shah I ibni al-Marhum Raja Inu|Sultan Abdullah Muhammad Shah I]]}}
{{end box}}
 
{{tunas}}
 
[[Kategori:Sultan Perak]]
 
==Lihat juga==
* [[Sultan Perak]]
 
==Nota kaki==
{{reflist}}