Sultan Ali Al-Mukammal Inayat Shah: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
HaizadSys (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
HaizadSys (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
'''Sultan Ali''' adalah [[Sultan Perak]] ke 24 yang telah memerintah mulai 1865 sehingga 1871.<ref>{{cite web |url=http:http://artmelayu.blogspot.com/2010/05/dua-makam-sultan-di-sayong-tombs-of-two.html|title=Dua Makam Sultan di Sayong(Tomb of Two Sultans at Sayong )|accessdate=1 Disember 2010 |year=2010 |work=Radzie Sapiee |publisher=Radzie Sapiee}}</ref>
 
==SultanRiwayat yang tenangAwal==
Semasa pemerintahan Sultan Ali, perebutan kuasa di mahkamah diraja Perak terus menyeret inconclusively. Beliau dilantik Raja Abdullah ibni Almarhum Sultan Jaafar (yang tinggal di Batak Rabit) sebagai Raja Muda, manakala Raja Ismail (yang tinggal di Belanja) kekal sebagai Raja Bendahara. Sekali lagi, Raja Yusuf ibni Almarhum Sultan Abdullah Muhammad I (yang tinggal di Senggang) dilepaskan daripada. The perbalahan dalaman antara tiga berkisar tuntutan yang lebih layak untuk mewarisi takhta.
semasa Sultan Abdullah Muhammad shah 1 dengan Sultan Jaafar muadzam shah berperang, baginda seorang yang tenang dan tidak mengambil bahagian dalam peperangan tersebut malahan baginda tidak masuk campur dalam peperangan diantara sultan dan raja muda, biarpun baginda ketika itu mempunyai pengaruh dalam menyelesaikan perkelahian tersebut tetapi baginda tidak masuk campur dan mengelakkan daripada berperang kerana risiko yang dihadapi apabila berlaku perang yang melibatkan nyawa yang ramai, jesteru itu baginda bertenang dan tidak masuk campur.
 
Selain itu, Ketua-ketua dari Perak telah sangat dibahagikan dalam tempoh ini. Ketua-ketua dari Hulu Perak, sekitar Kuala Kangsar, telah berselisih dengan ketua-ketua Hilir Perak dari seluruh Durian Sebatang (kini Teluk Intan) kerana mereka melindungi kepentingan diri mereka.
==dilantik sebagai Raja Muda==
baginda dilantik sebagai raja muda oleh Sultan Jaafar Muadzam Shah selepas kemangkatan Sultan Abdullah Muhammad Shah 1. Selepas baginda menaiki takhta sebagai sultan perak, sultan jaafar muadzam shah menyingkirkan anakanda Sultan Abdullah Muhammad Shah 1 iaitu raja Yusuf dan melantik raja ali sebagai raja muda dan anakanda baginda raja abdullah dalam senarai jawatan diraja.
 
Contoh ini dapat dilihat pada tahun 1870, apabila Raja Muda Abdullah digadaikan tanah di Krian sebagai cagaran kepada Edward Bacon, seorang peniaga yang berpangkalan di Pulau Pinang. Ngah Ibrahim tidak senang dengan tindakan Raja Muda Abdullah sebagai tanah di dalam daerah Kerian itu adalah milik Ngah Ibrahim. Lebih-lebih lagi, tidak ada kelulusan telah diperolehi fron Sultan Ali.
 
==dilantikDilantik sebagaiSebagai sultanRaja perakMuda==
bagindaBaginda dilantik sebagai raja muda oleh Sultan Jaafar Muadzam Shah selepas kemangkatan [[Sultan Abdullah Muhammad Shah 1I]]. Selepas baginda menaiki takhta sebagai sultan[[Sultan perakPerak]], sultan jaafar muadzam shah menyingkirkan anakanda Sultan Abdullah Muhammad Shah 1 iaitu raja Yusuf dan melantik raja ali sebagai raja muda dan anakanda baginda raja abdullah dalam senarai jawatan diraja.
selepas kemangkatan sultan jaafar muadzam shah, baginda telah dilantik oleh oleh orang-orang besar perak sebagai sultan dengan memakai gelaran sultan ali al-mukammal inayat shah
 
 
==Dilantik Sebagai Sultan Perak==
selepasSelepas kemangkatan sultanSultan jaafarJaafar muadzamMuadzam shahShah, baginda telah dilantik oleh oleh orang-orang besar perak sebagai sultan dengan memakai gelaran sultan ali al-mukammal inayat shah
 
==Mangakt==
Sultan Ali mangkat pada 26 Mei 1871 dan telah dimakamkan hanya pada 28 Jun 1871 di Gedong Siam, Sayong. bergelar '''Marhum Nabiallah''' telah diberikan kemudiannya kepada Sultan Ali.
 
==Lihat juga==