David Teo: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Yosri (bincang | sumb.)
k Membalikkan suntingan oleh 210.186.206.46 (Perbincangan) kepada versi terakhir oleh Aurora
baiki
Baris 1:
'''David Teo Chew Huat''' ({{lang-zh|张秋发}}) adalah Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) di [[Metrowealth International Group]] (MIG). Selain MIG, ia turut mempunyai beberapa anak syarikat seperti [[Metrowealth Movies Production]] (MMP), MIG Records, MIG Sound, MIG Talent, MIG Publishing dan Metrowealth Cinema. Mejar David Teo merupakan penerbit yang banyak menghasilkan filem [[Melayu]] ketika ini.
 
Mejar David Teo berasal dari Kampung Buluh Kasap, [[Segamat]], [[Johor]], Mejar David menerbitkan filem pertamanya, [[Syukur 21]] pada [[2000]] dan sehingga Oktober 2006, MMP sudah pun menghasilkan 21 filem. Setakat ini, [[Ngangkung]] adalah filemnya yang paling berjaya dan filem tempatan Malaysia yang paling terlaris apabila memungut kutipan melebihi RM8.4 juta.<ref>New Sunday times, m.s. 33, 12 June 2011</ref>
 
Pada masa yang sama, Metrowealth Cinema menyediakan lapan sinipleks di tiga lokasi iaitu di [[Kajang]], [[Selangor]]; [[Kuching]], [[Sarawak]] dan [[Alor Setar]], Kedah.Drama pertama terbitan syarikatnya adalah Biar Rahsia yang disiarkan sebanyak 26 episod menerusi [[RTM]].