Susan Lankester: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Tiada ringkasan suntingan
Baris 40:
| awards =
}}
'''Susan Lankester''' ialah seorang pelakon [[Malaysia]] kacukan Inggeris dan Cina<ref>[http://thestar.com.my/metro/story.asp?file=/2008/4/6/sundaymetro/20815260&sec=sundaymetro Labour of love] theStar online</ref> yang mula dikenali menerusi filem tahun 1984 berjudul ''Mekanik'' arahan [[Othman Hafsham]]. diBeliau manapernah menerusimemenangi lakonan debutnya itu beliau dicalonkan untuk kategorianugerah [[Pelakon Pembantu Wanita Terbaik (FFM)|Pelakon Pembantu Wanita Terbaik]] di [[Festival Filem Malaysia ke-4]]. Beliau sekali lagi dicalonkan dan memenangi anugerah tersebut pada [[Festival Filem Malaysia ke-11|1994]] menerusi lakonan hebatnya sebagai ketua editor majalah wanita dalam filem ''Femina''.
 
Watak komedinya dalam siri komedi ''2+1'' bersama Imuda pernah melayakkan beliau bertanding dalam kategori [[Artis Komedi Wanita Popular (ABPBH)]] pada tahun 1993.{{fakta}}. Pada tahun 2012, beliau muncul dalam sitkom bertemakan mokumentari berjudul ''Keluarga Iskandar'' memegang watak sebagai Kamariah Abdullah di mana beliau dicalonkan untuk kategori Pelakon Komedi Wanita Terbaik di Anugerah Lawak Warna 2013.
 
Beliau kini masih bergiat aktif dalam bidang seni, khususnya dalam menulis skrip untuk teater dan filem. Di samping itu, beliau juga memiliki perusaan dalam bidang hiasan dalaman dan lanskap.<ref>Mizi (29 November 2010). [http://n9kini.com/?p=15524 "Syarat Susan kembali berlakon"]. N9Kini.com. Diambil pada 29 Januari 2011.</ref>
Baris 60:
 
== Anugerah ==
* [[Artis Komedi Wanita Popular (ABPBH)|Artis Komedi Wanita Popular]] [[Anugerah Bintang Popular Berita Harian]] (1993)&mdash;Dicalonkan menerusi filem ''2+1''
* [[Pelakon Pembantu Wanita Terbaik (FFM)|Pelakon Pembantu Wanita Terbaik]] [[Festival Filem Malaysia ke-11]] (1994)&mdash;Menang menerusi filem ''Femina''.