Skala masa geologi: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Hakimi97 (bincang | sumb.)
Hakimi97 (bincang | sumb.)
Baris 6:
Bukti-bukti dari peninggalan [[radiometri]] menunjukkan bahawa [[bumi]] berumur sekitar 4,570 juta tahun. Masa geologi bumi disusun menjadi beberapa unit menurut peristiwa yang terjadi pada tiap tempoh. Setiap zaman pada skala masa biasanya ditanda dengan peristiwa besar geologi atau [[paleontologi]], seperti kemusnahan. Sebagai contoh, batas antara [[zaman Kapur]] dan [[Paleogen]] ditakrifkan dengan peristiwa kehancuran [[dinosaur]] dan pelbagai spesis laut. Tempoh yang lebih tua, yang tidak memiliki peninggalan fosil yang dapat dianggarkan perkiraan usianya, ditakrifkan dengan usia mutlak.
 
== Terminologi ==
== Terminologi{{anchor|terminology<!-- Various redirects target this section title -->}} ==
{| class="wikitable ve-ce-branchNode ve-ce-tableNode noime"
| colspan="3" rowspan="1" |<center>
Baris 29:
|-
| colspan="1" rowspan="1" |<center>
[[https://en.wikipedia.org/wiki/ErathemEratem|Eratem]]
</center>
| colspan="1" rowspan="1" |<center>
Baris 70:
Unit terbesar ditakrifkan masa adalah '''supereon''', terdiri daripada banyak '''eon'''. Eon-eon dibahagikan kepada '''era''', yang seterusnya dibahagikan kepada peringkat '''kala''', '''zaman''' dan '''umur'''. Terma eonotem, eratem, sistem, siri, dan peringkat digunakan untuk merujuk kepada lapisan batu yang sesuai dengan tempoh masa geologi dalam sejarah Bumi.
 
Ahli geologi membahagikan unit ini sebagai Awal, Pertengahan, dan Akhir apabila merujuk ke masa, serta Bawah, Tengah, dan Atas apabila merujuk kepada batu yang sepadan. Sebagai contoh, Siri Jura Rendah di kronostratigrafi sepadan dengan Zaman Jura Awal dalam geokronologi.<ref name=ICSchronostrat>International Commission on Stratigraphy. "Chronostratigraphic Units." ''International Stratigraphic Guide''. Accessed 14 December 2009. [http://www.stratigraphy.org/upload/bak/chron.htm stratigraphy.org]</ref> Kata sifat bermula dengan huruf besar apabila subdivisi itu secara rasmi diiktiraf, dan huruf kecil apabila tidak; dengan itu "Miosen awal" tetapi "Jura Awal."
 
Unit geologi dari masa yang sama tetapi bahagian-bahagian yang berlainan di dunia sering kelihatan berbeza dan mengandungi fosil yang berbeza, jadi tempoh yang sama telah diberi nama yang berbeza di tempat kerja yang berbeza. Misalnya di Amerika Utara, Kambria Rendah dipanggil Waucoban yang kemudian dibahagikan kepada zon berdasarkan penggantian trilobit- trilobit. Di Asia Timur dan Siberia, unit yang sama berpecah kepada Alexian, Atdabanian, dan peringkat Botomian. Aspek utama kerja Suruhanjaya Stratigrafi Antarabangsa adalah untuk mendamaikan istilah yang bercanggah dan menentukan lingkup sejagat yang boleh digunakan di seluruh dunia.<ref>[http://www.stratigraphy.org/bak/status.htm#_2.__PURPOSE_AND_OBJECTIVES Statutes of the International Commission on Stratigraphy], retrieved 26 November 2009</ref> {{-}}
{{Geology to Paleobiology}}
{{-}}
 
Unit geologi dari masa yang sama tetapi bahagian-bahagian yang berlainan di dunia sering kelihatan berbeza dan mengandungi fosil yang berbeza, jadi tempoh yang sama telah diberi nama yang berbeza di tempat kerja yang berbeza. Misalnya di Amerika Utara, Kambria Rendah dipanggil Waucoban yang kemudian dibahagikan kepada zon berdasarkan penggantian trilobit- trilobit. Di Asia Timur dan Siberia, unit yang sama berpecah kepada Alexian, Atdabanian, dan peringkat Botomian. Aspek utama kerja Suruhanjaya Stratigrafi Antarabangsa adalah untuk mendamaikan istilah yang bercanggah dan menentukan lingkup sejagat yang boleh digunakan di seluruh dunia.<ref /> {{-}}
 
== Sejarah dan tatanama skala masa ==