Kuala Terengganu: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Yobbaharim (bincang | sumb.)
Baris 322:
====Ukiran kayu====
===Makanan tradisi===
====Nasi Dagang====
[[Imej:YosriNasiDagang.jpg|thumb|right|Nasi dagang Terengganu.]]
Nasi Dagang merupakan hidangan tempatan istimewa yang terkenal di Terengganu dan Kelantan. Nasi dagang Terengganu biasanya diperbuat daripada campuran beras dan beras pulut dan dimasak bersama-sama santan kelapa. Nasi dagang Terengganu dihidangkan dengan kuah nasi dagang yang dimasak dengan menggunakan rempah khas (berlainan dengan rempah kari biasa). Ikan yang digunakan biasanya ikan Aya Hitam (ikan tongkol) yang bersaiz besar, dipotong. Selain itu acar timun juga disediakan.
 
Nasi dagang dikatakan dikenali sedemikian kerana, hanya mempunyai satu lauk (tanpa acar timunnya). Mudah, bagaikan mereka yang dalam perdagangan tanpa penyediaan lauk-pauk yang banyak. Di Kuala Terengganu, tempat yang mempunyai banyak warung dan restoran menjual nasi dagang ikan tongkol adalah di [[Kampung Ladang]], [[Batu Burok]] dan [[Dataran Shahbandar]].
 
===Sukan dan rekreasi===
Di Bandaraya Kuala Terengganu terdapat 2 buah Stadium,iaitu [[Stadium Sultan Ismail Nasiruddin Shah]] yang terletak di tengah-tengah Pusat Bandaraya Kuala Terengganu,Dan [[Stadium Sultan Mizan Zainal Abidin]] yang terletak di [[Gong Badak]],[[Kuala Terengganu]],Kedua-dua Stadium ini menjadi Stadium tuan rumah bagi Pasukan [[Terengganu FA]] dan Pasukan [[T-Team FC]].