Hikayat Merong Mahawangsa: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Aurora (bincang | sumb.)
k Membalikkan suntingan oleh Kampunggelap44 (Perbincangan) kepada versi terakhir oleh Addbot
Baris 57:
Dalam pelayarannya ke China, baginda telah diserang oleh [[Garuda]]. Garuda ini dalam hikayat sebagai burung raksasa. Burung ini dikatakan telah mengadap Nabi Allah Sulaiman (sebagai Kerajaan Dunia) untuk memohon kebenaran menyerang. Kisah ini kemudian dari era Nabi Sulaiman oleh itu ia hanya tambahan pencerita. Terdapat pandangan menganggap Garuda adalah burung tunggangan Dewa Visnu dalam agama Hindu. Oleh itu ini hanya simbol penentangan Kerajaan Hindu yang tidak mahu Parsi berbaik dengan China kerana India mahu Asia Tenggara berada di bawah pengaruhnya. Oleh itu, tentera laut benua India atau Sri Lanka telah menyerang Merong Mahawangsa. Baginda Merong singgah di wilayah Lembah Bujang, Langkasuka, Kedah Tua bagi membuka penempatan baru. Merong Mahawangsa ialah seorang Raja beragama Hindu bukan beragama Roman, ini menguatkan lagi baginda tidak datang dari Rom.
Lembah Bujang mungkin didiami oleh Sami Hindu yang tidak berkahwin seperti Bramacahri. Kerana itu kawasan itu dipanggil [[Lembah Bujang]].
 
Terdapat rekod dari pengembara China, Chang-jun (常駿) dalam ''Sui Annals'' yang mengatakan bahawa Kerajaan Chih-Tu dan Kerajaan Kantouli mempunyai susur galur Raja yang sama yang bernama Qu-tan (瞿曇). Menurut Takahashi Suzuki, Kantouli adalah nama yang merujuk kepada sebutan India untuk "Kedah" manakala Chih-Tu pula adalah sebuah kerajaan maritim yg terletak di pantai timur segenting kra / Semenanjung Malaysia. Ini membenarkan akan wujudnya talian kekeluargaan di antara Langkasuka dan Kedah dan kawasan-kawasan sekitarnya seperti yang ditulis di maksudkan Hikayat ini.
 
== Raja Seri Maha Inderawangsa (Raja Bersiong) ==