Ramanujacharya: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Ranee Narendranath (bincang | sumb.)
Ranee Narendranath (bincang | sumb.)
Baris 50:
 
Ketiga, “Sebagai mengenang Rishi
Parasara, penulis Vishnu Purana dan bapa Veda Vyasa, saya akan meninggalkan seorang Vaishnava hebat
dengan nama itu.”
 
Baris 57:
Mahapurna, seorang pelajar Yamanucharya.
 
=== Ketua Biara SriiSri Rangam ===
Ketika dalam usia 30-an, Ramanuja
menjadi seorang rahib dengan mengambil ikrar rahib di Kanchipuram. Kemudian diabeliau menerima tanggungjawab sebagai ketua biara Sri Rangam. Dengan ini, bermulalah
menerima tanggungjawab sebagai ketua biara Sri Rangam. Dengan ini, bermulalah
zaman keemasan mazhab Vaishnava dan falsafah Vishishtadvaita. Ramanuja
memperkenalkan pelbagai aturan dan tradisi pemujaan di kuil. DiaBeliau memeriksa
khazanah kuil Sri Rangam, memecat beberapa orang pegawai yang tidak jujur dan
melantik pegawai-pegawai baru.
 
Orang ramai mula melawat Ramanuja
untuk mendapatkan ilmu dan restunya. Ramai orang menjadi pengikutnya dengan mengikuti Sri Vaishnavisme. Beliau juga melatih tujuh puluh empat orang yang telah berumah tangga untuk menjadi guru.
untuk mendapatkan ilmu dan restunya. Ramanuja membincangkan Divya Prabandham
 
bagi memenuhi janjinya kepada Yamunachaya.
Di Sri Rangam juga, Ramanuja juga mengajar Tiruvaymoli oleh Nammalvar dan Divya Prabandham bagi memenuhi janjinya kepada Yamunachaya. Usaha Ramanuja berjaya apabila Divya Prabandham menerima status yang sama seperti sastera Sanskrit.
 
Sri Bhasya
 
Seperti yang dijanjikannya di depan jasad Yamunacharya, Ramanuja menulis ulasan Brahmasutras (atau Vedantasutras) oleh Badarayana (Vyasa) menurut falsafah Vaishnavisme. Ulasan ini dikenali sebagai Sri Bhasya. Hasil penulisan ini menjadi asas falsafah Vishishtadvaita.
 
Bagi memenuhi janji ketiganya kepada Yamunacharya, Ramanuja menamakan anak Kuresa, seorang pengikut setianya sebagai Parasara Bhatta. Beliau juga mengarahkan Parasara Bhatta untuk menulis ulasan Vishnu Sahasranama.
 
=== Hijrah ke Melkote ===
Semasa Ramanuja berada di Sri Rangam, beliau terpaksa menghadapi ancaman daripada Kulottunga Chola, seorang penganut Shaivisme yang fanatik. Apabila Kulottunga mengarahkan Ramanuja untuk mengakui kemuliaan Dewa Shiva, Ramanuja berpindah ke Melkote, berdekatan kota Mysore. Di Melkote, Ramanuja membina sebuah kuil Vishnu (dikenali sebagai Celuvanarayana atau SelvapillaI). Bagi menghargai bantuan penduduk-penduduk kasta rendah yang membantunya untuk mendapatkan arca purva Vishnu yang tertanam di sebuah bukit, Ramanuja membenarkan mereka untuk memasuki kuil itu untuk tiga hari setiap tahun.
 
Selepas kemangkatan Kulottunga Chola, Ramanuja kembali ke biaranya di Sri Rangam. Sebelum itu, beliau menabalkan sebuah patungnya sendiri di kuil Melkote, atas permintaan penduduk tempatan. Sebuah patung Ramanuja juga dipuja di kuil Sri Perumbudur, tempat lahirnya.
 
Ramanuja menghabiskan tahun-tahun akhirnya di Sri Rangam. Dalam bulan Magha (Januari-Februari) 1137 Masihi, Ramanuja meninggal dunia sambil mendengar bacaan Divya Prabandham.
 
Sumbangan Penting
 
Sumbangan Ramanuja yang paling hebat ialah untuk mengajar
 
[[Fail:Shri Ramanujar pics 2.jpg|thumb|Jasad Ramanuja di kuil Sri Ranganathaswamy.