Angklung: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Dubaya (bincang | sumb.)
kTiada ringkasan suntingan
Baris 7:
 
Pada 1908, terdapat pengiriman duta kebudayaan{{fact}} dan penghijrah pencari pekerjaan yang menyebar luaskan muzik ini ke [[Thailand]], saat pula boleh meluas ke [[Asia Tenggara]] termasuk [[Malaysia]]<ref>[http://books.google.com.my/books?id=-Hu5AAAAIAAJ&q=angklung+berasal+malaysia&dq=angklung+berasal+malaysia&hl=en&sa=X&ei=kzjlUo7MGMjlrAfL0YFY&ved=0CDYQ6AEwAjgK Dewan bahasa, Volume 27, Dewan Bahasa dan Pustaka, 1983 - Malay philology]</ref> dan [[Singapura]].
 
== Sejarah Angklung di Malaysia ==
Pada awalnya Angklung dimainkan oleh seniman barongan atau Reyog dalam perangkat Gamelan Muzik Reyog. Angklung jenis ini memiliki tiga tabung bambu dan memiliki hiasan benang indah yang berumbai-rumbai dengan dua nada kecil dan besar.
 
Hingga saatnya kedutaan besar Indonesia memberi pelatihan pembuatan angklung bernada yang lebih familiar dengan Angklung sunda kepada seniman barongan, namun saat di buat dengan bambu setempat tidak menghasilkan Muzik nada yang sedap di dengar.
 
Para seniman Barongan yang merupakan keturunan Jawa Ponorogo mengimpor bibit bambu dari kota madiun provinsi jawa timur, dan setelah di buat menggunakan bambu madiun suara yang di hasilkan oleh angklung bernada sangat sedap di dengar telinga. hingga terdapat banyaknya pesanan oleh sekolah ternama etnis china di malaysia.
 
== Macam-macam angklung ==
* Angklung KanekesBarongan, muzikMuzik khas suku kaumJawa [[Baduy]]Ponorogo, [[Banten]]Jawa Timur
* Angklung Dogdog LojorKanekes, muzik khas [[Sukabumi]]suku Baduy, [[Jawa Barat]]banten
* Angklung GubragDogdog Lojor, muzik khas [[Bogor]]Sukabumi, Jawa Barat
* Angklung BadengGubrag, muzik khas [[Garut]],Bogor Jawa Barat
* Angklung BuncisBadeng, muzik khas [[Bandung]]Garut, Jawa Barat
* Angklung Buncis, muzik khas Bandung Jawa Barat
 
== Permainan ==