Tanah: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Addbot (bincang | sumb.)
k Bot: Memindahkan 84 pautan interwiki, kini disediakan oleh Wikidata di d:q36133
Tiada ringkasan suntingan
Baris 6:
'''Tanah''' adalah bahagian permukaan [[bumi]] yang terdiri daripada [[mineral]] dan [[bahan organik]]. Tanah sangat penting peranannya bagi semua kehidupan di bumi, kerana tanah mampu mendukung kehidupan [[tumbuhan]] di mana tumbuhan menyediakan [[makanan]] dan [[oksigen]] kemudian menyerap [[karbon dioksida]] dan [[nitrogen]]. Komposisi tanah berbeza-beza pada satu lokasi dengan lokasi yang lain.
 
Tanah yang terdiri dari [[pedosfera]], terletakterrletak di antara muka [[litosfera]] dengan [[biosfera]], [[atmosfera]] and [[hidrosfera]]. Pembentukan tanah, atau [[pedogenesis]], merupakan kesan gabungan proses fizikal, kimia, biologi dan antropogen pada bahan asal geologi yang menghasilkan lapisan tanah.
 
TANAH adalah asas penting dalam pertanian untuk menjalankan penanaman pelbagai tumbuhan sama ada untuk tanaman makanan, tanaman industri atau tanaman lain. Tanah terbentuk daripada proses luluhawa semenjak berjuta-juta tahun dahulu dan terdapat banyak jenis tanah terbentuk dimuka bumi yang mempunyai pelbagai cir-ciri untuk dipelajari. Pakar Sains Tanah telah membuat pelbagai pengkelasan mengenai tanah untuk dijadikan panduan kepada semua pihak bagaimana hendak menguruskan tanah tersebut bagi memberikan pulangan optima dalam aktiviti penanaman.