Toradora!: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Ennamoon (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Ennamoon (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 52:
}}
 
{{Nihongo|'''''Toradora! ('''''|とらドラ!?)}} ialah novel ringansiri [[Jepunnovel ringan]] yang ditulis oleh [[Yuyuko Takemiya]], dengandan diilustrasikan oleh [[Yasu]]. Sebanyak 10 novel telah dihasilkan antara 10 Mac 2006 sehingga 10 Mac 2009. danNovel-novel ini telah diterbitkan oleh [[ASCII Media Works]] di bawah [[DengekiDangeki Bunko]]. Tiga jilidvolume bagi spin-off novel ringanini didihasilkan menggunakan tajuk ''spinToradora Spin-off!''. kanManga telah dihasilkan oleh Zekkyō hasil adaptasi daripada novel ringanini, Toradora!dan turutsiri manga ini mula diterbitkan berjudulpada September 2007 melalui majalah [[shōnen manga]], ''Toradora[[Dengeki Spin-offComic Gao!]]'' dihasilkan oleh [[MediaWorks (publisher)|MediaWorks]]. Siri manga ini berakhir pada Mac 2008, tetapi disambung dengan majalah yang lain iaitu [[ASCII Media Works]] pada May 2008.
 
Sebanyak 25 episod telah diadaptasi, dihasilkan oleh [[J.C.Staff]]. Ianya ditayangkan di [[Jepun]] melalui siaran [[TV Tokyo]] antara Oktober 2008 hingga Mac 2009. Origina Video Animation, [[OVA]] berdurasi selama 30 minit dihasilkan pada 21 Disember 2011. Anime ini yang ditayangkan di Utara Amerika dalam dua musim antara Julai dan Ogos 2010. Manakala suara latar yang menggunakan bahasa inggeris dihasilkan pada Julai 2014. Anime yang ditayangkan di Utara Amerika ini mendapat kelulusan lesen daripada [[Nippon Ichi Software]]. [[Visual novel]] yang berasal daripada siri anime telah dikeluarkan pada April 2009 oleh [[Namco Bandai Games]] untuk [[Playstation Portable]]
Novel ringan ini kemudiannya diadaptasi menjadi manga, diilustrasikan oleh [[Zekkyō]] bermula pada [[September]] 2007. Manga ini dikeluarkan melalui [[Dengeki Comic Gao!]] sehingga [[Mac]] 2008 dan diteruskan oleh [[Dengeki Daioh]], diterbitkan oleh [[ASCII Media Works]].
 
Tajuk ''Toradora!'' merujuk kepada kedua-dua watak utama iaitu Taiga Aisaka dan Ryūji Takasu. ''Taiga'' yang bunyinya {{Nihongo|''tora''|とら}} bermaksud harimau dan Ryūji bermaksud naga (dragon). Sebutan dragon dalam bahasa inggeris ialah {{Nihongo|''doragon''|ドラゴン}}.
Sebanyak 25 episod diadaptasi dan dihasilkan oleh [[J.C.Staff]] di [[Jepun]] melalui [[TV Tokyo]] antara [[Oktober]] 2008 sehingga [[Mac]] 2009. Manakala set Blu-ray Disc box yang mengandungi animasi video asal, [[OVA]] dihasilkan pada 21 [[Disember]] 2011. Lesen tayangan untuk [[Utara]] [[Amerika]] dilesenkan oleh [[NIS America]]. Novel visual berdasarkan siri dihasilkan pada [[April]] 2009 oleh [[Namco Bandai Games]] untuk [[Playstation Portable]].
Judul Toradora! berasal daripada nama kedua-dua watak utama iaitu [[Aisaka Taiga]] dan [[Takasu Ryūji]]. Untuk bahasa Inggeris, Taiga bermaksud [[harimau]]. Untuk bahasa Jepun, harimau disebut sebagai tora (とら?). Ryūji untuk bahasa Inggeris bermaksud [[naga]] dan untuk bahasa Jepun, naga disebut sebagai doragon (ド