Universiti Pertahanan Nasional Malaysia: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Zul-LKJisEZ (bincang | sumb.)
Laman baru: == Pengenalan == '''Universiti Pertahanan Nasional Malaysia''' (UPNM) merupakan sebuah universiti yang bertujuan melahirkan lebih ramai pegawai Angkatan Tentera Malaysia (ATM) ya...
Zul-LKJisEZ (bincang | sumb.)
Baris 2:
'''Universiti Pertahanan Nasional Malaysia''' (UPNM) merupakan sebuah [[universiti]] yang bertujuan melahirkan lebih ramai pegawai [[Angkatan Tentera Malaysia]] (ATM) yang mempunyai ijazah pertama. Walau bagaimanapun, universiti yang terletak di [[Kuala Lumpur]] ini terbuka kepada semua pihak.
 
Sejarah UPNM bermula dengan penubuhan '''AkademikAkademi Tentera Malaysia''' (ATMA) pada [[1 Jun]] [[1995]] sebagai organisasi yang bertanggungjawab menjalankan program pengajian di peringkat Sarjana Muda dan latihan ketenteraan kepada Pegawai Kadet ATM. Peranan ATMA diperluaskan dengan menaikkan tarafnya menjadi UPNM yang diwartakan pada [[10 November]] [[2006]].
 
Pengambilan kumpulan pertama pelajar UPNM bermula pada sesi 2007/2008. Berbeza dengan kebanyakan universiti baru, UPNM menggunakan tenaga pengajar lama yang telah mengendalikan program pengajian di peringkat Sarjana Muda selama 11 tahun iaitu sejak 1995 lagi melalui program kerjasama antara [[Kementerian Pertahanan Malaysia]] dengan [[Universiti Teknologi Malaysia]].
Baris 8:
Setakat ini, seramai kira-kira 1017 graduan telah dikeluarkan dalam tiga bidang yang merangkumi Kejuruteraan, Sains dan Pengurusan. Di samping memperoleh kelayakan profesional, semua graduan telah ditauliahkan sebagai Pegawai ATM dan sedang berkhidmat di pelbagai unit dalam [[Tentera Darat Malaysia|Tentera Darat]], [[Tentera Laut DiRaja Malaysia|Tentera Laut DiRaja]] dan [[Tentera Udara DiRaja Malaysia]].
 
[[Naib canselor]] pertama UPNM adalah Komandan ATMA Mej Jen Datuk Ir. Ismail Samion. Ini merupakan sejarah baru dalam sejarah pengajian tinggi di [[Malaysia]] apabila seorang pegawai tentera dilantik menjadi naib canselor sebuah universiti.
 
== Pautan luar ==