Zaiton Sameon: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Julia azrina (bincang | sumb.)
kTiada ringkasan suntingan
Julia azrina (bincang | sumb.)
kTiada ringkasan suntingan
Baris 24:
'''Zaiton Sameon''' seorang [[penyanyi]] yang mencipta nama apabila menjuarai juara lagu 1987 dengan lagunya ''Menaruh Harapan'' ciptaan [[A.Ali]], lirik oleh [[Habsah Hasan]].
 
Zaiton Sameon telah terbabit dengan kemalangan di Jalan Kuala Lumpur-Ipoh dekat Batang Kali yang turut meragut nyawa anak tunggalnya, Azirwan Abu Bakar yang berusia 13 tahun di Batang Kali, Selangor pada [[21 Februari]] [[1990]]. Dalam kemalangan tersebut, Van yang mereka naiki telah dilanggar oleh lori. Seorang lagi yang turut meninggal dunia ialah pemuzik pengiring Zaiton, Ismail Shaari. Beliau telah tidak sedarkan diri selama 11 tahun (Feb 1990-Julai 2001). Dalam tempoh tersebut, rakan-rakannya memberi sokongan dengan menghasilkan "[[album Kami Bersamamu Zaitun Sameon]].". Selepas pulih ingatan, beliau kembali aktif menyanyi semula. Lagu lagu nyanyian Zaiton Sameon ialah ''Menaruh Harapan'', ''Kabut Serangkai Mawar'' ciptaan M Nasir dan ''Berendam Air Mata.''
 
[[imej:Album Kami Bersamamu Zaitun Sameon.jpg|200px|right]]
== Diskografi ==
[[imej:Album Kami Bersamamu Zaitun Sameon.jpg|200px|right]]'''Album'''
* Menaruh Harapan (1987)
* Kabut Serangkai Mawar (1988)
* Diriku Yang Tersingkir (1989)
* Kembali Lagi (1997)
* Menadah Impian (2003)
 
==Album ==
* [[Album Ratu Sensasi]] (2004)
[[Fail:Dirikuyangtersingkir.jpg|framed|]]
Baris 40 ⟶ 46:
# Damai
# Semalam Satu Cerita
# Jangan Terburu-buru
# Lupakan Saja
# Turutkan Hati
# Berendam Airmata
* Cinta Sepanjang Masa (2004)
 
==Filem Zaiton Ceritaku==
Pada 01 November 2012, filem biografi '''Zaiton Ceritaku''' mula ditayangkan di pawagam seluruh Malaysia. Filem arahan Esma Daniel ini diterajui oleh Nadiah Aqilah yang memegang watak utama dan turut dibintangi oleh Shahronizam Noor, Karl Shafek, Norlia Ghani, Fazlina Ahmad Daud dan Arash Mohamad. filem Zaiton Ceritaku ini mengupas kembali detik-detik perjalanan Zaiton Sameon ketika meniti zaman popularitinya sehingga beliau jatuh akibat peristiwa hitam yang berlaku dalam hidupnya seperti kemalangan ngeri yang mengorbankan anak kesayangannya, kisah keluarganya, kisah mereka yang cuba memperalatkan dirinya dan juga kisah kemunculan seorang lelaki yang jujur ingin membantu.