Majlis Raja-Raja: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
:-)
Backspace
Baris 5:
[[Penyimpan Mohor Besar Raja-Raja]] dilantik sebagai setiausaha Majlis Mesyuarat Raja-Raja.
 
== Sejarah :-) ==
Sejarah Majlis Raja-Raja bermula dengan penubuhan '''Majlis Raja-Raja Melayu bagi Negeri-Negeri Melayu Bersekutu'''. Pada 1 Julai [[1896]], [[Negeri-negeri Melayu Bersekutu]] yang terdiri daripada [[Negeri Perak]], [[Selangor]], [[Negeri Sembilan]] dan [[Pahang]] telah ditubuhkan. Sehubungan dengan itu, satu Majlis Raja-Raja Melayu bagi Negeri-Negeri Melayu Bersekutu telah ditubuhkan untuk membincangkan hal-ehwal dan kepentingan bersama dengan Pemerintah Inggeris.
 
Baris 20:
Mesyuarat Majlis Raja-Raja yang pertama selepas merdeka telah diadakan pada 30 dan 31 Oktober [[1957]] dan dipengerusikan oleh DYMM [[Sultan Syed Putra ibni Almarhum Syed Hassan Jamalullail]], Raja Perlis. [[Mesyuarat Majlis Raja-raja ke-125]] pula diadakan pada 15 - 16 Oktober 2008 di Terengganu.
 
==Kuasa Majlis Raja-Raja :-)==
Pada 1983, pindaan untuk memindahkan kuasa mengisytiharkan darurat diserahkan kepada Perdana Menteri Malaysia. Bagaimanapun pindaan itu ditolak oleh Majlis Raja-Raja. Sebagai komprominya, [[Yang di-Pertuan Agong]] diberi kuasa memulangkan rang undang-undang ke [[Dewan Rakyat]] untuk dipertimbangkan semula.<ref>[http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2008&dt=0511&pub=Utusan_Malaysia&sec=Rencana&pg=re_07.htm Jangan hina raja-raja]</ref> Pindaan Perlembagaan 1994 juga tidak mendapat perkenan Majlis Raja-Raja.
 
Kuasa raja melantik menteri besar merupakan kuasa formal sahaja. Tetapi dalam keadaan tidak menentu seperti di Perlis dan Perak pada 2008, kuasa raja akan menjadi sangat signifikan. Begitu juga di Terengganu dalam perlantikan Menteri Besar Terengganu 2008.
 
== Pautan luar :-) ==
* {{ms}} [http://www.majlisraja-raja.gov.my/ Pejabat Penyimpan Mohor Besar Raja-Raja]
* {{ms}} [http://www.malaysianmonarchy.org.my/portal_bm/rk1/rk1.htm Sistem Monarki Malaysia]