Phuket: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Malekhanif (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Aurora (bincang | sumb.)
gabung
Baris 1:
{{Wilayah Thailand|
{{Infobox Thai Province|
name = Phuket|
thai = ภูเก็ต|
capital = [[PhuketBandar cityPhuket]]|
area = 543.0|
arearank = 75th|
Baris 15:
mapimage = thailand_Phuket.png
}}
'''Pulau Phuket''' terletak(atau di [['''wilayah Phuket]],''') ialah salah satu wilayah di [[selatan Thailand]]. Dahulu dikenali sebagai pulau [[Talang]]. Talang ialah sejenis [[ikan talang|ikan]], dalam bahasa Melayu. Sememangnya ramai orang [[Melayu]] di pulau Phuket. Ini termasuklah keturunan [[Mahsuri]] yang berhijrah ke sini.
 
Jiran yang berdekatan ialah [[Phang Nga]] dan [[Krabi]], tetapi Phuket merupakan sebuah pulau tanpa sebarang sempadan. Pulau ini dihubungi melalui [[kapal terbang]]. [[Lapangan terbangTerbang Antarabangsa Phuket]] terletak di selatan pulau ini. Phuket sempena nama '[[bukit]]' dalam [[bahasa Melayu]]. Sebelum dipanggil Talang, orang Melayu di sini memanggilnya 'Telong' yang bermaksud tanjung. Bentuk Phuket dari [[satelit]] memang seperti sebuah [[tanjung]] atau [[semenanjung]] yang [[terjuntai-juntai]].
 
Jiran yang berdekatan ialah [[Phang Nga]] dan [[Krabi]], tetapi Phuket merupakan sebuah pulau tanpa sebarang sempadan. Pulau ini dihubungi melalui [[kapal terbang]]. [[Lapangan terbang Antarabangsa Phuket]] terletak di selatan pulau ini. Phuket sempena nama '[[bukit]]' dalam [[bahasa Melayu]]. Sebelum dipanggil Talang, orang Melayu di sini memanggilnya 'Telong' yang bermaksud tanjung. Bentuk Phuket dari [[satelit]] memang seperti sebuah [[tanjung]] atau [[semenanjung]] yang [[terjuntai-juntai]].
==Sejarah==
Phuket pernah diserang oleh tentera [[Burma]] ( [[Myanmar]]) pada 1785. Tetapi Kapten [[Francis Light]] dari [[Syarikat India Timur Inggeris]] telah menghantar mesej kepada pemerintah di sana bahawa Burma akan menyerang. Semasa pemerintahan Raja [[Chulalongkorn]] ([[Rama V]]), Phuket menjadi pusat pemerintahan wilayah [[selatan Thai]]Thailand dan mengeluarkan [[bijih timah]].
 
{{Wilayah Thai}}
 
[[Kategori:Thailand]]
[[cs:Phuket]]
Baris 26 ⟶ 30:
[[en:Phuket Province]]
[[es:Provincia Phuket]]
[[fi:Phuket]]
[[fr:Province de Phuket]]
[[kohe:푸껫 주פוקט]]
[[id:Phuket]]
[[it:Phuket]]
[[ja:プーケット県]]
[[he:פוקט]]
[[ko:푸껫 주]]
[[lt:Phuket]]
[[ms:Wilayah Phuket]]
[[nl:Changwat Phuket]]
[[ja:プーケット県]]
[[no:Phuket (provins)]]
[[pl:Phuket (wyspa)]]
[[pt:Ilhas Phuket]]
[[ru:ПхукетПукет]]
[[fi:Phuket]]
[[sv:Phuket]]
[[th:จังหวัดภูเก็ต]]