Sultan Alauddin Riayat Shah: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Muhd Asyraf (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Yosri (bincang | sumb.)
k Membalikkan suntingan oleh Muhd Asyraf (Perbincangan) kepada versi terakhir oleh Yosri
Baris 33:
'''Raja Hussain''' atau '''Sultan Alauddin Riayat Shah''' merupakan sultan [[Melaka]] yang ketujuh.<ref>[http://prpm.dbp.gov.my/Search.aspx?k=SULTAN+ALAUDDIN+RIAYAT+SYAH+%281455++1488%29 SULTAN ALAUDDIN RIAYAT SYAH (1455 1488)]</ref> Baginda menaiki takhta selepas kemangkatan ayahandanya, [[Sultan Mansur Shah]] pada tahun [[1477]]. Baginda merupakan sultan yang sangat mementingkan [[keamanan]] negeri Melaka. Baginda akan menyamar sebagai rakyat biasa dan meronda kota Melaka pada waktu malam. Hasilnya, Melaka menjadi negeri yang selamat untuk berdagang. Baginda juga adalah seorang sultan yang adil dan warak.
 
Walaubagaimanapun, kedudukan baginda telah dicabar oleh kekandanya, iaitu Raja MuhammmadAhmad (pemerintah negeri Pahang, sebuah wilayah di bawah pemerintahan Melaka), kerana Raja MuhammadAhmad mendakwa bahawa beliau berhak menduduki takhta kerajaan Melaka. Sultan Alauddin mempunyai banyak musuh, sama ada di dalam atau di luar negeri.. Baginda mempunyai empat anak iaitu dua anak daripada setiap isterinya dan ini telah menimbulkan perselisihan tentang siapa yang akan mewarisi takhtanya selepas kemangkatannya. Isteri kedua Sultan Alauddin berketurunan India-Muslim.
 
Bendahara Melaka ketika zaman baginda ialah [[Tun Perak]]. Baginda mangkatmeninggal dunia pada tahun [[1488]] semasa berumur 30 tahun<ref>[https://books.google.com.my/books?id=krl1BgAAQBAJ&pg=PA85&dq=Sultan+Alauddin+Riayat+Syah+1477&hl=en&sa=X&ei=ysvcVLjLIciguQTp9oKYCg&ved=0CE8Q6AEwBw#v=onepage&q=Sultan%20Alauddin%20Riayat%20Syah%201477&f=false Museums, History and Culture in Malaysia, By Abu Talib Ahmad]</ref>, <ref>[http://sejarahmalaysia.pnm.my/portalBI/detail.php?section=sm01&spesifik_id=428&ttl_id=59 Sejarah Malaysia: Sultan Alauddin Riayat Syah]{{dead link}}</ref>, dan digantikan oleh puteranya, [[Sultan Mahmud Shah|Raja Mahmud]].
 
==Isteri==