Perang Falkland: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Aikilfikri (bincang | sumb.)
Memperbaiki ejaan
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Baris 35:
'''Perang Falkland''' ataupun '''Perang Malvinas''' ([[Bahasa Sepanyol]]: ''Guerra de las Malvinas''), merupakan peperangan antara [[Argentina]] dan [[United Kingdom]] merebut [[kepulauan Falkland]], juga dikenali dalam [[bahasa Sepanyol]] sebagai ''Islas Malvinas'', antara Mac dan Jun [[1982]]. Kepulauan Falklands terdiri daripada dua pulau besar dan banyak pulau kecil di [[Lautan Selatan|Lautan Atlantik Selatan]] timur Argentina, yang hak miliknya telah lama menjadi pertikaian.
 
Argentina berada ditengah-tengah krisis ekonomi yongyang teruk dan penentangan umum terhadap [[junta]] [[kerajaan tentera]] yang menguasai Argentina pada tempoh sebelum perang. Kerajaan junta, yang diketuai oleh Presiden Jeneral [[Leopoldo Galtieri]], kian terdesak untuk mengekalkan kuasanya. Lalu beliau memutuskan untuk memainkan sentimen [[nasionalisme|kebangsaan]] yang lama terpendam dengan melancarkan perang terhadap tentera British di [[kepulauan Falkland]]. Beliau menyangkakan kepulauan ini boleh ditawan dengan cepat dan mudah.
Ketegangan mengenai Kepulauan Falklands meningkat pada 19 March apabila 50 orang Argentina mendarat di (''British dependency'') [[Georgia Selatan]] dan mengibarkan Bendera Argentina mereka, tindakan yang dilihat sebagai serangan pertama dalam peperangan. Pada 2 April, Galtieri memerintah penjajahan Kepulauan Falkland, memulakan Peperangan Falklands.