Campur tangan British di Tanah Melayu: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Nur'adDEEN (bincang | sumb.)
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Nur'adDEEN (bincang | sumb.)
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Baris 7:
== Dasar Tidak Campur Tangan ==
Pada awalnya, [[Syarikat Hindia Timur Inggeris]] , [[SHTI]] (Syarikat British) enggan campur tangan dalam pentadbiran negeri-negeri Melayu. Ini kerana [[Syarikat India TimurSHTI]] adalah sebuah badan perniagaan yang hanya meletakkan penekanan kepada mengaut keuntungan melalui perdagangan secara aman damai. Dengan cara ini, [[Syarikat India TimurSHTI]] berpendapat kemakmuran dapat dikecapi bersama oleh syarikat dan negeri-negeri Melayu.
 
Campur tangan syarikat dalam hal ehwal politik dan pentadbiran negeri-negeri Melayu boleh membawa kepada penglibatan dalam operasi ketenteraan ataupun peperangan, dan akan melibatkan perbelanjaan besar kepada Syarikat[[SHTI]]. Syarikat[[SHTI]] melihat [[India]] dan [[China]] sebagai kawasan perdagangan yang jauh lebih lumayan, dengan jumlah penduduk yang lebih besar dan tahap nilai perdagangan yang jauh lebih tinggi berbanding dengan negeri-negeri [[Melayu]].
 
Pembaharuan [[Piagam]] Syarikat (Charter) oleh [[Parlimen]] Britain dalam tahun [[1834]] menamatkan [[monopoli]] [[Syarikat India TimurSHTI]] ke atas perdagangan [[candu]] dan lain-lain barangan dengan [[China]]. [[Syarikat India TimurSHTI]] kini terpaksa bersaing dengan lain-lain pedagang [[British]] dan juga pedagang-pedagang dari negara-negara lain untuk membawa barang dagang dari [[Timur Jauh]] ke pasaran [[Eropah]]. Persaingan ini mengurangkan untungkeuntungan bagi [[Syarikat India TimurSHTI]].
 
===Pertukaran Kerajaan di Britain===
[[Imej:sir andrew clarke.jpg|thumb|right|Sir [[Andrew Clarke]]]]
 
Dalam tahun [[1867]], [[Negeri-Negeri Selat]] dipindahkan daripada penguasaan [[Syarikat India TimurSHTI]] kepada penguasaan [[Pejabat Kolonial]] di [[London]]. Dengan ini, Gabenor dan pegawai-pegawai British di [[Negeri-Negeri Selat]] bukan lagi menjaga kepentingan [[Syarikat India TimurSHTI]] di [[Calcutta]] tetapi menjaga kepentingan kerajaan [[British]], khususnya [[Pejabat Kolonial]] di [[London]].
 
Sir [[Andrew Clarke]] dihantar ke Singapura dalam bulan [[November]] [[1873]] oleh Setiausaha di [[Pejabat Kolonial]], [[Lord Kimberley]] (John Wodehouse) untuk menjadi Gabenor [[Negeri-Negeri Selat]]. [[Andrew Clarke|Sir Andrew]] diarahkan oleh [[Lord Kimberley]] untuk mengkaji kemungkinan melantik penasihat-penasihat [[British]] di negeri-negeri Melayu dan mengikhtiarkan supaya keamanan dan kemakmuran dapat dikembalikan ke negeri-negeri Melayu. (“see whether any steps can be taken to promote the restoration of peace and order to secure protection to trade and commerce” dan “whether it would be advisable to appoint a British officer to reside in any of the states”)
 
Arahan [[Andrew Clarke|Sir Andrew]] dikukuhkan lagi apabila [[Benjamin Disraeli]] menjadi [[Perdana Menteri]]. [[Benjamin Disraeli|Disraeli]] melihat [[Britain]] mestilah menunjukkan prestijnya sebagai kuasa terkuat di dunia dan perlu menguatkan penjajahannya di seluruh pelosok dunia. ([[Benjamin Disraeli|Disraeli]] berpegang kepada prinsip beban orang putih (''white man’s burden'') bahawa [[Great Britain]] wajib membantu membawa tamadun dan peradaban [[British]] kepada bahagian-bahagian dunia yang lebih mundur.) [[Benjamin Disraeli|Disraeli]] juga risaukan kuasa-kuasa asing yang lain bertapak di [[Tanah Melayu]]. Peluang [[Andrew Clarke|Sir Andrew]] terbentang luas apabila [[Sultan Abdullah|Raja Abdullah]] menulis surat meminta bantuan [[British]] untuk menabalkan dirinya sebagai [[Sultan Perak]].
 
===Pembubaran Syarikat IndiaHindia Timur Inggeris===
 
[[Syarikat IndiaHindia Timur Inggeris]] dibubarkan secara rasminya pada 1 Januari 1874. Dengan itu, semua perihal penjagaan hal ehwal dan kepentingan British berpindah kepada tanggungjawab oleh Gabenor [[Negeri-Negeri Selat]]. Jikalau [[Syarikat IndiaHindia Timur Inggeris]] sebelumnya enggan bertindak mencampuri hal ehwal [[Negeri-Negeri Melayu]], kerajaan [[Negeri-Negeri Selat]] lebih mementingkan penjagaan kepentingan [[British]] di [[Tanah Melayu]], khususnya untuk menyekat pengaruh kuasa barat lain seperti [[Perancis]] (bertapak dan berkembang di [[Indo-China]]) dan Empayar Jerman (merintis mewujudkan kehadirankehadirannya di [[Pahang]] dan [[Langkawi]]).
 
== Peranan Bijih Timah ==