Aisyah Abu Bakar: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Smim90 (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Tiada ringkasan suntingan
Baris 3:
Sayyidatina '''Aisyah binti Abu Bakr''' (lahir [[612]] - meninggal dunia [[678]]) ({{lang-ar|عائشة}}, 'Ā'isyaṯ, "yang hidup") adalah [[isteri-isteri Nabi Muhammad s.a.w.|isteri ketiga]] [[Nabi Muhammad]]. Dalam sejarah [[Islam]], sebagaimana isteri-isteri baginda yang lain. beliau dikenali dengan "Ibu kepada Orang yang Beriman" (Ummul Mukminin) seperti yang disebut dalam [[al-Quran]] (33:6). Beliau menjadi sumber rujukan untuk banyak [[hadis]] dan dikatakan meriwayatkan 2210 hadith, daripada jumlah ini 316 disebut dalam kedua-dua [[Sahih Bukhari]] dan [[Sahih Muslim]]. Beliau telah bertunang dengan [[Nabi Muhammad]] pada umurnya enam tahun dan berkahwin dengan Nabi Muhammmad pada umur sembilan tahun.
 
Menurut pandangan Sunni, Aishah telah memainakanmemainkan peranan penting dalam sejarah awal Islam, ketika Nabi Muhammad hidup dan ketika Nabi Muhammad telah meninggal dunia. Dianggap oleh ramai sebagai isteri kesayangannya, dia adalah seorang tokoh yang aktif dalam pelbagai acara dan seorang saksi yang penting untuk banyak lagi. Aishah menyumbang kepada pertumbuhan, pembangunan, dan kefahaman Islam. Sebagai model peranan untuk jumlah yang besar daripada yang lain ditambah kepada simbol beliau sebagai perunding mengenai doa dan amalan Nabi Muhammad saw, tidak lama lagi memperkenalkan dirinya ke dalam dunia politik.
 
Selepas Nabi Muhammad, Aishah telah sedia terlibat dalam meneruskan mesej beliau. Dia hadir melalui pemerintahan sekurang-kurangnya empat khalifah pertama.Bapanya menjadi khalifah pertama untuk berjaya Nabi Muhammad; namanya ialah Abu Bakar. Khalifah kedua Umar kemudian berjaya Abu Bakr. Pada masa pemerintahan khalifah ketiga Aishah memberontak. Dia tidak sepenuhnya meluluskan amalan beliau banyak kali. Selepas kematian Uthman, Aishah mahu membalas dendam kematiannya dalam peperangan unta. Dia menjadi mudah terlibat dalam pertempuran dengan memberi ucapan, dan menunggang unta beliau di dalamnya.