Wayang Kulit: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Baris 4:
Ia merupakan seni tradisional Asia Tenggara merangkumi [[Indonesia]], [[Thailand]], dan [[Malaysia]], yang terutama berkembang di [[Phattalung]] wilayah selatan [[Thailand]],[[Jawa]] dan disebelah timur dan utara semenanjung [[Malaysia]] seperti di [[Kelantan]], [[Kedah]], [[Perlis]] dan [[Terengganu]].
 
Wayang kulit dimainkan oleh seorang [[dalang]] yang juga menjadi narator dialog tokoh-tokoh wayang, dengan diiringi oleh muzikmusik pengiring atau dengan kata [[gamelan]] (jawa) yang dimainkan sekelompok [[nayaga]] dan [[tembang]] yang dinyanyikan oleh para [[pesinden]].
 
Dalang memainkan wayang kulit di balik [[kelir]], iaitu layar yang terbuat dari kain putih, sementara di belakangnya disuluhkan lampu eletrik atau lampu minyak ([[dian]]), sehingga para penonton yang berada disebelah berlawanan layar dapat melihat bayangan wayang yang berada ke kelir. Untuk dapat memahami cerita wayang ([[lakon]]), penonton harus memiliki pengetahuan akan tokoh-tokoh wayang yang bayangannya tampil di layar.
 
wayang kulit Indonesia telah diakui oleh UNESCO pada tanggal 7 November 2003, sebagai karya kebudayaan yang mengagumkan dalam bidang cerita narasi dan warisan yang indah dan berharga '''( Masterpiece of Oral and Intangible Heritage of Humanity ). '''Wayang kulit lebih popular di [[Jawa]] bahagianbagian tengah dan timur, sedangkan [[wayang golek]] lebih sering dimainkan di [[Jawa Barat]] .
 
== Wayang Kulit di Malaysia ==
Baris 14:
{{main|Wayang Kulit di Malaysia}}
 
Di Malaysia sahaja terdapat empat jenis persembahan wayang kulit iaitu [[Wayang Kulit Melayu]], [[Wayang Kulit Gedek]], [[Wayang Kulit Purwa]] (atau Wayang Kulit Jawa) dan [[Wayang Kulit Kelantan]] (atau [[Wayang Kulit Siam]]). Kesemua empattiga jenis wayang kulit ini hanya boleh ditemui di Semenanjung Malaysia.
 
Wayang Kulit Melayu Kelantan dikatakan berasal dari Kemboja dan dibawa masuk melalui Patani, Selatan Thailand. Ceritanya berdasarkan Hikayat Ramayana dan penglipur lara tempatan. Watak-watak wayang kulit ini menggunakan loghat Kelantan. Antara watak penting ialah Hanuman, Sri Rama, Sita Dewi, Maharaja Rawana dan Laksamana.
 
WayangSelain itu,juga terdapat wayang Kulit Jawa dikatakan berasal dari Wayang Kulit Purwa Jawa, Pulau Jawa, Indonesia. Patung-patungnya membawa watak dari cerita Mahabratha dan cerita-cerita Panji. Wayang kulit ini diperkenalkan ke negeri Kelantan pada 1834 oleh seorang tok dalang Melayu selepas mempelajari teknik-teknik Tok Dalang di Pulau Jawa. Watak wayang kulit ini ialah Sang Kula, Raden Galoh Cendera Kirana, Arjuna, Sang Dewa dan Raden Inu Kartapati. <ref>[http://musicedumy.edublogs.org/2008/08/12/wayang-kulit-di-malaysia/ WAYANG KULIT DI MALAYSIA.]</ref>
 
Wayang Kulit Purwa terkenal di kawasan selatan Semenanjung Malaysia. Ia menggunakan loghat Jawa.