Mukallaf: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Abangmanuk (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
{{Islam}}
Seorang yang '''mukallaf''' adalah orang dipertanggungjawabkan dengan kewajipan dan perintah untuk menjalankan perintah dan hukum tuntutan agama Islam sambilserta menjauhi laranglarangan-larangannyaNya atas dasar orang tersebut sudah mencapai usia dewasa dan mempunyai akal ([[akil baligh]]) serta telah sampai seruan agama ([[Syariat]] Islam) kepadanya.
 
Orang yang [[tidak waras]] ataupun gila tidak tergolong kepadadalam kumpulan orang mukallaf. Seorang kanak-kanak yang belum baligh juga bukan orangseorang mukallaf sehinggalah dia mencapai [[akil baligh]]. Seorang yang tinggal di suatu tempat yang tidak kesampaiansampai syariat Islam juga tidak tergolong sebagai mukallaf walaupun ianya yang sudah [[akil baligh]].

(Ayat 15 dari '''Surah Israa''' “Barang siapa yang berbuat sesuai dengan hidayah (Allah), maka sesungguhnya dia berbuat itu untuk (keselamatan) dirinya sendiri; dan barang siapa yang sesat maka sesungguhnya dia tersesat bagi (kerugian) dirinya sendiri. Dan seorang yang berdosa tidak dapat memikul dosa orang lain, dan Kami tidak akan mengazab sebelum Kami mengutus seorang rasul.) [http://quran.al-islam.com/Targama/DispTargam.asp?nType=1&nSeg=0&l=ind&nSora=17&nAya=15&t=ind]
 
[[Kategori:Islam]]