Anjing penuding kecil Münster: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Razirchen (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Amir Hamzah 2008 (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 21:
'''Anjing Münster kecil''' ({{lang-de|'''kleiner Münsterländer Hund'''}}; {{lang-en|'''small Münsterländer dog'''}}) atau '''anjing penuding Münster kecil''' ({{lang-de|'''kleiner Münsterländer Vorstehhund'''}}) ialah satu [[baka anjing]] [[anjing pemburu|pemburu]]-[[anjing penuding|penuding]]-[[anjing pengutip|pengutip]] serba guna yang mencapai bentuk semasanya di kawasan sekitar [[Münster]], Jerman. [[Anjing Münster besar]] adalah dari kawasan sama, tetapi dikembangkan daripada ternakan pembiakbakaan berlainan dan tidak berkaitan seperti tersebut pada namanya. Anjing Münster kecil menyerupai kedua-dua [[spaniel]] dan [[seter]] tetapi lebih serba guna sementara memburu di darat dan di air. Anjing Münster kecil diiktiraf oleh [[Persekutuan Kinologi Antarabangsa]] dalam Kumpulan 7, Seksyen 1.2, Anjing Penuding Benua Jenis Spaniel, oleh [[American Kennel Club]] sebagai Baka Asasi, dan oleh [[The Kennel Club]] dan [[United Kennel Club]] sebagai ''[[gundog]]''. Ia berkaitan dengan [[spaniel Perancis]] dan ''[[Drentsche patrijshond]]''.
 
==PopularitiKepopularan antarabangsa==
[[Fail:Small Munsterlander on staunch point2.jpg|thumb|Anjing Münster kecil pada titik teguh.]]
Anjing Münster kecil adalahialah baka yang jarang berlaku di Amerika Syarikat, yang berjumlah sekitar 2000 ekor anjing, dan permintaan daridaripada pemburu melampaui jumlahbilangan anjing yang adatersedia, jadimaka penternakpembiak baka biasanya memberimemberikan keutamaan kepada pemburu. IanyaIa amatlahamat sukar didapati keranaoleh tidakbukan pemburu- di sana dan tanpa perlu mempunyaimempedulikannya anjing mereka perlu diuji di lapangan dan mematuhi dalam mengekalkan profil kesihatan dikemaskini.kemas Merekakini. iniIa lebih banyak di Jerman, di Belanda, dan di Republik Czech dan diternakdibiakbakakan, dilatih dan diuji dengan standard yangpiawaian tinggi untuk mengekalkan serba boleh yangkeserbagunaan unggul.
 
Oleh keranasebab kelazimanprevalens yang sangat rendah dan standard yangpiawaian tinggi daripadaoleh organisasipertubuhan baka, kennelskenel, dan pemilik yang mempunyai komitmen yang kuat untuk kesihatan baka, atur cara baka program adalah overwhelmingly sangatterlebih selektif dalam pembiakan anjing pembiakan dan dikehendaki untuk mengekalkan OFA/Penn Hop, Cerf, dan perangai jelas. Akibatnya, keadaankejadian penyakit kongenital dan keadaan kongenital adalah sangat rendah.
Anjing Münster kecil adalah baka yang jarang berlaku di Amerika Syarikat, yang berjumlah sekitar 2000, dan permintaan dari pemburu melampaui jumlah anjing yang ada, jadi penternak biasanya memberi keutamaan kepada pemburu. Ianya amatlah sukar didapati kerana tidak pemburu-sana dan tanpa perlu mempunyai anjing mereka diuji di lapangan dan mematuhi mengekalkan profil kesihatan dikemaskini. Mereka ini lebih banyak di Jerman, Belanda, dan Republik Czech dan diternak, dilatih dan diuji dengan standard yang tinggi untuk mengekalkan serba boleh yang unggul.
 
Di United Kingdom, baka ini adalah jarang masih jarang. Diiktiraf oleh The Kennel Club sebagai baka yang diimportimport pada tahun 2006, merekaia masih akan diwujudkanberasas dalam masyarakat yang memburupemburu.
Oleh kerana kelaziman yang sangat rendah dan standard yang tinggi daripada organisasi baka, kennels, dan pemilik yang mempunyai komitmen yang kuat untuk kesihatan baka, baka program adalah overwhelmingly sangat selektif dalam anjing pembiakan dan dikehendaki untuk mengekalkan OFA/Penn Hop, Cerf, dan perangai jelas. Akibatnya, keadaan penyakit kongenital dan keadaan adalah sangat rendah.
 
Di United Kingdom, baka ini adalah jarang masih. Diiktiraf oleh The Kennel Club sebagai baka yang diimport pada tahun 2006, mereka masih akan diwujudkan dalam masyarakat yang memburu.
 
==Pautan luar==