Protes anti kerajaan Myanmar 2007: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Malekhanif (bincang | sumb.)
Laman baru: Gelombang anti kerajaan junta tentera Myanmar bermula 15 Ogosw 2007 dan semakin meningkat kini. Protes ini berikutan keputusan kerajaan junta tentera untuk menaikkan harga minya sebanyak...
(Tiada perbezaan)

Semakan pada 22:01, 22 September 2007

Gelombang anti kerajaan junta tentera Myanmar bermula 15 Ogosw 2007 dan semakin meningkat kini. Protes ini berikutan keputusan kerajaan junta tentera untuk menaikkan harga minya sebanyak 500 %. Dipimpin oleh pelajar dan parti pembangkang . Ramai penunjuk perasaan telah ditangkap dan ditahan oleh polis Myanmar . Pada 18 September 2007 , protes ini turut disertai oleh ribuan sami Buddha secara aman.

Pada 22 Semptember , 2000 sami Buddha berbaris menunjuk perasaan di Yangon dan 1000 sami Buddha di bandar Mandalay dan beberapa bandar lain. Barisan Seluruh Sami Buddha Myanmar akan meneruskan protes sehinggalah kerajaan junta menerima rayuan mereka. Otang ramai menyokong tidakan sami-sami ini dengan memberi mereka air.

Sami Buddha ini dibenarkan berarak sehingga melalui rumah kediaman Aung San Suu Kyi. Aung San Suu Kyi telah ditahan sejak 2003. Beliau merupakan pemimpin Liga Demokrasi Kebangsaan(NLD). Parti NLD merupakan parti gabungan dan menang pilihan raya Myanmar 1990 tetapi kerajaan junta mengenepikan keputusan pilihan raya tersebut.