Surah Muhammad: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
MerlIwBot (bincang | sumb.)
k bot membuang: fa:محمد (سوره‌) (strong connection between (2) ms:Surah Muhammad and fa:محمد (سوره))
Delete perkataan 'tidak' dlm ayat kedua perbandingan.
Baris 2:
'''Surah Muhammad''' ({{lang-ar|سورة محمد}}) adalah surah ke-47 dalam [[al-Quran]]. Surah ini tergolong surah [[Madaniyah]] yang terdiri atas 38 ayat. Nama Muhammad sebagai nama surah ini diambil dari perkataan Muhammad yang terdapat pada ayat 2 surah ini.
 
Pada ayat 1, 2 dan 3 surah ini, Allah membandingkan antara hasil yang diperoleh oleh orang-orang yang tidak percaya kepada apa yang diturunkan kepada [[Nabi Muhammad s.a.w.]] dan hasil yang diperoleh oleh orang-orang yang tidak percaya kepadanya. Orang-orang yang percaya kepada apa yang dibawa oleh Muhammad SAW. merekalah orang-orang yang beriman dan mengikuti yang hak, diterima Allah semua amalnya, diampuni segala kesalahannya. Adapun orang-orang yang tidak percaya kepada Muhammad s.a.w adalah orang-orang yang mengikuti kebatilan, amalnya tidak diterima, dosa mereka tidak diampuni, kepada mereka dijanjikan azab di dunia dan di akhirat.
 
Surah ini dinamakan juga dengan Al-[[Qital]] yang bererti Peperangan, kerana sebagian besar surah ini mengutarakan tentang peperangan dan pokok-pokok hukumnya, serta bagaimana seharusnya sikap orang-orang mukmin terhadap orang-orang kafir.