Perang Dunia Pertama: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Yosri (bincang | sumb.)
k Membalikkan suntingan oleh 1.9.97.232 (Perbincangan) kepada versi terakhir oleh Kururubot
Baris 37:
Sungguhpun Tentera Bersekutu amat kuat, negara Jerman kelihatan hampir-hampir memenangi peperangan itu. Selepas 1914, negara Jerman menguasai [[Luxemborg]], kebanyakan Belgium, serta sebahagian daripada Perancis utara. Negara Jerman juga menang di Barisan Timur ketika usaha Rusia tergagal. Akan tetapi menjelang 1918, tentera Jerman telah mengalami keletihan. Bekalannya tidak mencukupi dan terdapatnya pergolakan sosial di dalam negara sendiri. Pada waktu yang sama, semakin ramai tentera Amerika Syarikat baru tiba untuk mengukuhkan Tentera Bersekutu. Pada [[musim panas]] 1918, tentera Amerika Syarikat membantu menentangi serangan Jerman yang terakhir di barat. Negara Jerman menurunkan tandatangan [[perjanjian gencatan senjata]] pada 11 November.
 
Di bawah [[Persetiaan Versailles]] yang ditandatangani selepas [[Perang Dunia Pertama]], negara [[Jerman]] menyerahkan tanah-tanah jajahan dan sebahagian daripada wilayah [[Eropah]]nya. [[Poland]] diasaskan semula dan menerima Posen {sekarang digelar [[Poznani]]), sebahagian [[Silesia]] serta sebahagian [[Prussia]] Barat. [[Alsace]] dan bahagian [[Lorraine]] yang dikuasai oleh Jerman dipulangkan kepada negara Perancis. Negara Perancis juga dapat menguasai kawasan [[Saar]] selama 15 tahun. Perjanjian ini juga meletakkan Rhineland di bawah pendudukan Tentera Bersekutu selama 15 tahun. Bilangan tentera Jerman dikecilkan tidak melebihi 100,000 askar serta dilarang mempunyai [[tentera udara|tentara udara]]. Jerman juga perlu membayar Tentera Bersekutu pampasan perang yang sungguh besar.
 
Dianggarkan terdapat 8.6 juta mangsa peperangan ketika Perang Dunia I. Pihak Bersekutu kehilangan 5.1 juta orang sementara Kuasa-kuasa Pusat 3.5 juta. Peperangan tersebut mengakibatkan kemusnahan besar kepada negara-negara yang terlibat dan dikenali sebagai "peperangan untuk mengakhiri semua peperangan" sehinggalah [[Perang Dunia II]] berlaku.