Jerantut: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Yosri (bincang | sumb.)
Aurora (bincang | sumb.)
kemaskini
Baris 1:
'''Jerantut''' merupakan sebuah [[daerah]] yang terbesar di negeri [[Pahang]]. Ia terletak di tengah-tengah antara semua daerah dalam negeri. Jerantut berada 200 km dari [[Kuala Lumpur]] dan 180km180 km dari [[Kuantan]]. Jerantut juga merupakan salah satu pintu masuk ke [[Taman Negara Malaysia|Taman Negara]].
 
==Tempat menarik==
 
*'''===Taman Negara'''===
[[Taman Negara Malaysia|Taman Negara]] Pahang memang terkenal dengan kekayaan alam [[flora]] yang semulajadi. Pelbagai tempat menarik terdapat di sini yang boleh dilawati seperti Jambatan Gantung (''canopy walkway''), [[Lata Berkoh]], [[Bukit Teresek]], Safari Night, [[Gua Telinga]], [[Lubok Simpon]], Nusa Camp, Perkampungan [[Orang Asli di Malaysia|Orang Asli]], dan sebagainya. Perjalanan ke Taman Negara ini dari Pekanpekan Jerantut boleh dilalui menerusi dua cara iaitu menerusi jalan air (menaiki bot) atau jalan darat (kereta, bas, dan sebagainya).
 
Jika anda memilih laluan air, andapengunjung boleh menaiki bas atau [[teksi]] menuju ke jeti [[Kuala Tembeling]]. menuju ke Jeti Kuala Tembeling dan dariDari sini andapengunjung boleh menaiki bot terus sampai ke [[Kuala Tahan]] / Taman Negara kira-kira 3 jam perjalanan memudik / melawan arus [[Sungai Tembeling]] melalui beberapa perkampungan seperti [[Pasir Tambang]], [[Pasir Durian]], [[Jeram Ampai]], Kampung Chebong, ,[[Kampung Labu]], Kampung Merting, Kampung Gol , Kg Sungai Tiang , Kg Padang , Kg Tekah , Kg Belebar dan sehinggalah ke [[Kuala Tahan]]. Jika anda memilih laluan darat dari Pekanpekan Jerantut, andapengunjung boleh menuju ke [[Felda Padang Piol]] dan akan melalui [[Felda Sungai Retang]], , [[Kampung Merting]], Kg Sungai Tekal , Kampung Gol, Kg Padang , [[Felcra Tembeling Tengah]], Kg Tekah , Kg Belebar sehinggalah ke Kuala Tahan,. jikaTempoh anda melalui jalanperjalanan darat ini perjalanannya dari Pekanpekan Jerantut kira-kira 1 jam .
 
*'''===Gunung Benom & Gunung Senyum'''===
Selain dari Taman Negara, bagi andapengunjung yang menyukai aktiviti lasak anda boleh mendaki [[Gunung Benom]] yang terletak di Banjaran Benom yang mempunyai ketinggian 2107m2107 inim. Gunung Benom ini adalah gunung yang kedua tertinggi di Negeri Pahang ini selepas [[Gunung Tahan]]. Gunung Benom mempunyai kawasan hutan Dipterokarp Bukit, hutan Dipterokarp Atas, hutan Montane, dan Hutan Ericaceous atau hutan gunung. AndaPengunjung boleh menuju ke perkampungan Ulu Cheka untuk memanjat gunung ini. Apa yang menarik tentang Banjaran Benom ini ialah di sebelah belakang banjaran ini terletak daerah [[Raub]]. SelaianSelain itu [[Gunung Senyum]] yang terletak di [[Kampung Gunung Senyum]] dan berdekatan dengan [[FELDA Jengka 25]] juga sesuai untuk aktiviti lasak ini dijalankan.
 
*'''===Gua Kota Gelanggi'''===
SelaianSelain itu terdapat juga tempat rekreasi yang lain seperti Guagua-gua [[Kota Gelanggi]] yang terletak 25 km ke timur Jerantut. Kebanyakan gua-gua ini merupakan tapak arkeologi, tetapi beberapa gua kini telah dibuka kepada orang awam.
 
*'''===Air Terjun Lata Meraung'''===
Selain itu terdapat juga tempat perkelahan yang terkenal di sini iaitu Airair terjun [[Lata Meraung]] yang terletak 15km15 km ke barat Jerantut yang terletak di Kampung Sungai Kiol berhampiran dengan [[Pusat Serenti Jerantut]] dan terpaksa melalui perkampungan Orang Asli sebelum sampai ke destinasi air terjun ini.
 
==Perancangan Dandan Infrastrukturinfrastruktur==
 
'''===Perancangan Fizikal'''fizikal===
 
Secara amnya keadaan [[topografi]] kawasan [[Majlis Daerah Jerantut]] adalah landai dan beralun. Ketinggian purata adalah di antara 40m- 60m dari paras laut. Sistem saliran terdiri daripada dua sungai utama iaitu [[Sungai Pahang]] dan [[Sungai Tembeling]].
 
Pembangunan di Daerah Jerantut pula tertumpu di Bandar Jerantut sebagai bandar utama yang menempatkan pusat pentadbiran daerah, kawasan perniagaan dan juga kemudahan awam seperti perpustakaan awam daerah, [[masjid]], dewan dan lain-lain.
'''Corak Pembangunan'''
 
'''===Infrastruktur dan Utiliti'''kemudahan awam===
Pembangunan di Daerah Jerantut tertumpu di Bandar Jerantut sebagai bandar utama yang menempatkan pusat pentadbiran daerah, kawasan perniagaan dan juga kemudahan awam seperti perpustakaan awam daerah, [[masjid]], dewan dan lain-lain.
 
'''a. Bekalan Airair Semasasemasa'''
 
'''Infrastruktur dan Utiliti'''
 
'''a. Bekalan Air Semasa'''
 
Bekalan air bersih untuk Daerah Jerantut adalah di dalam bidang kuasa Jabatan Bekalan Air (JBA) dan bekalan air ke kawasan-kawasan terpencil di luar bandar yang dikendalikan oleh Kementerian Kesihatan. Mengikut Laporan Pemeriksaan Rancangan Struktur 1995, purata 94% daripada jumlah penduduk Daerah Jerantut telah mendapat bekalan air paip di mana peratusnnya masing-masing bagi kawasan perbandaran ialah 99% dan kawasan luar bandar ialah 90%. Purata kehilangan [[air]] semasa ialah 55.9%.
 
'''b. Bekalan Elektrikelektrik'''
 
'''b. Bekalan Elektrik'''
 
Pembekalan elektrik secara keseluruhan hampir meliputi 98% daerah Jerantut.
 
Bekalan elektrik 24 jam juga telah diberikan sepenuhnya di perkampungan Hulu Tembeling (8 buah kampung) pada bulan Jun, 1999. Kampung-kampung terlibat adalah Kg.Pagi, Kg.Jipang, Kg.Kuala Sat, Kg.Bantal, Kg.Gusai dan Kg. Bukit Mat Daling.
 
 
Bekalan elektrik adalah melalui Grid Kebangsaan 33KV.
 
'''c. Sistem Telekomunikasitelekomunikasi'''
 
'''c. Sistem Telekomunikasi'''
 
Perkhidmatan telekomunikasi di Daerah Jerantut adalah diselenggarakan oleh Syarikat TM Sdn. Bhd.
 
Daerah Jerantut hanya mempunyai sebuah ibusawat utama yang memberikan perkhidmatan iaitu Ibusawat Jerantut. Terdapat 4 cawangan ibusawat yang terletak di Damak, Kuala Tembeling, Padang Piol dan Sungai Tekam. Jadual di bawah menunjukkan jumlah muatan ibusawat Jerantut adalah sebanyak 10,000 talian. Jumlah kegunaan semasa adalah 5,930 talian dan terdapat baki sebanyak 4,070 talian untuk diguna.
 
 
'''d. Pembentungan'''
Baris 56 ⟶ 49:
Bagi menampung pembangunan di kawasan pusat bandar yang semakin bertambah, loji rawatan kumbahan berpusat telah dicadangkan.Ini bermakna loji sedia ada tidak lagi berfungsi apabila loji rawatan kumbahan ini digunapakai kelak.
 
'''e. Sistem Pungutanpungutan dan Pelupusanpelupusan Sisasisa Pepejalpepejal'''
 
'''e. Sistem Pungutan dan Pelupusan Sisa Pepejal'''
 
Sistem pungutan dan pelupusan sisa pepejal "Sanitary Landfill" sedia ada seluas kira- kira 4.4 hektar, di Batu Dua, Kg. Mat Kilau pada masa ini adalah mencukupi serta efisien bagi menampung peningkatan sisa pepejal menjelang tahun 2010. Pada masa kini hanya kira-kira 20% sahaja kawasan digunakan untuk tujuan operasi pelupusan sisa pepejal.
 
==Perkampungan Di Daerahdi Jerantut==
Daerah Jerantut adalah daerah yang paling luas di Negeri Pahang ini. Terdapat banyak perkampungan di daerah ini. Terdapat beberapa mukim di daerah ini iaitu Mukim Damak, Mukim Pulau Tawar, Mukim Burau, ,Mukim Teh , Mukim Pedah , Mukim Tembeling Tengah dan Mukim Ulu Tembeling. Di antara perkampungan yang terdapat di daerah Jerantut ini ialah :
#Kampung Bukit Dinding
#Kampung Bukit Ketupat
Baris 134 ⟶ 126:
#Kampung Gusai
 
==Tokoh Perjuangpejuang Melayu Pahang Didi Jerantut==
# [[Mat Kilau]]
# [[Pawang Nong]]
Baris 140 ⟶ 132:
==Sekolah==
 
'''Sekolah Rendahrendah Didi Jerantut'''
#Sekolah Kebangsaan Bukit Dinding
#[Sekolah Kebangsaan Bandar Jerantut http://www.skbj.20m.com]
Baris 156 ⟶ 148:
#Sekolah Kebangsaan Kuala Tembeling
 
'''Sekolah Menengahmenengah Didi Jerantut'''
#Sekolah Menengah Kebangsaan Jerantut(SMJ)
#Sekolah Menengah Padang Saujana
Baris 171 ⟶ 163:
#Sekolah Menengah Kebangsaan Kuala Tembeling
 
==Kenali Loghatloghat Daerahdaerah Jerantut==
 
Memandangkan Daerah Jerantut adalah sebuah daerah yang terbesar di Negeri Pahang maka terdapat banyak loghat daerah mengikut sesuatu kawasan. Di sebelah perkampungan Kammpung Baru sehinggalah ke perkampungan Ulu Cheka loghatnya adalah sama dengan sebelah Kuala Lipis yang agak meleret dan perlahan tetapi di sebelah Kuala Tembeling sehinggalah ke perkampungan Kampung Bantal di Ulu Tembeling merangkumi Kuala Tahan / Taman Negara loghatnya sudah berbeza yang lebih laju pertuturannya dan agak sukar untuk difahami.
Baris 213 ⟶ 205:
#lopok = bekas untuk menyimpan sesuatu cth lopok pensil
 
==Makanan Popularpopular Daerahdaerah Jerantut==
 
Makanan / masakkanmasakan yang popular di daerah Jerantut ini sama juga seperti di daerah Pahang yang lain iaitu [[tempoyak]]. Tempoyak boleh divariasikan menunya pelbagai cara masakkan. Di antara masakan menggunakan tempoyak yang popular di daerah ini ialah gulai masam tempoyak dan biasa dimasak bersama ikan patin atau ikan-ikan yang lain. Selaian itu gulai masam tempoyak ini juga boleh ditukarkan dengan ayam atau daging. Selaian itu sambal yang dibuat menggunakan tempoyak juga amat popular di sini iaitu sambal tumis tempoyak.
 
Selaian itu asam rong juga amat popular di daerah ini. Asam rong ini diperbuat daripada buah perah sejenis buah hutan atau boleh juga di buat dari biji getah yang diperam dan disimpan sama seperti tompayak serta boleh dimasak bersama sayur seperti kangkung, pucuk paku atau juga boleh dimasak dengan menggunakan ikan. Jika anda ingin merasa kehebatan masakkan asam rong ini anda boleh menjumpainya di-restaurant penduduk kampung seperti di Taman Negara minta sahajalah sayur kangkung asam rong atau ikan masak rong.
 
==Lihat juga==
*[http://www.impressions.com.my/tmn-negara.htm Taman Negara]
* [[Bukit Rang]]
* [http://en.wikipedia.org/wiki/Taman_Inderapura Taman Inderapura]
 
==Pautan luar==
Baris 228 ⟶ 218:
* [http://www.dromoz.com/directory/maps/?epid=8502 Peta-peta berkaitan dengan Jerantut]
* [http://www.jerantut.com Jerantut Tourism Portal]
* [http://www.impressions.com.my/tmn-negara.htm Taman Negara]
 
{{Pahang}}
 
[[Kategori: Daerah di Pahang]]
[[Kategori: Pahang Darul Makmur]]
 
[[en:Jerantut]]