Ramanujacharya: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Ranee Narendranath (bincang | sumb.)
Ranee Narendranath (bincang | sumb.)
Baris 82:
* Vedantadipa merupakan ulasan ringkas Vedantasutras
* Vedantasara merupakan ulasan ringkas Vedantasutras
* Gitabhasya iaitu ulasan Bhagavad Gita menurut mazhab Vishishtadvaita'''Viśiṣṭādvaita'''.
* Nityagrantha ialah buku arahan untuk pemujaan dan sembahyang harian
* Gadyatraya ialah tiga buah buku lagu-lagu suci. Tiga komponen Gadyatraya ialah: Saranagatigadya (berhubung kemuliaan pengabdian kepada Tuhan), Srirangagadya (doa kepada Tuhan untuk menerima dirinya sebagai seorang hamba Tuhan), dan Vaikunthagadya (satu deskripsi Vaikuntha).
Baris 88:
Sumbangan hebat Rāmānujā ialah penyatuan ideologi dan metodologi Veda dalam bahasa Sanskrit dengan sastera agama oleh para Alwar yang berunsur iman. Penyatuan ini melahirkan '''"Ubhaya Vedanta"''', atau Vedanta yang berdasarkan kepada dua tradisi.
 
Rāmānujā memperkembangkan sistem Vedanta yang dikenali sebagai VisishtadvaitaViśiṣṭādvaita Darsana. Ini ialah separa Advaita. Menurutnya, Brahman (Tuhan) ialah realiti yang agung dan bebas. Acit atau alam (juga dikenali sebagai Prakriti) dan Cit atau makhluk hidup (atau jiwa) ialah realiti yang abadi tetapi bergantung kepada Brahman yang merangkuminya dan pada masa yang sama, mengatasinya. Brahman ialah Sarvesvara (Makhluk Yang Agung) yang mempunyai kemuliaan yang tidak terkira. Brahman bertindak sebagai pencipta, pemelihara, dan pemusnah alam ini. Jiwa bersaiz halus dan jumlahnya tidak terkira. Jiwa dibezakan dengan jasad atau badan dan jiwa mempunyai kesedaran. Orang yang ingin untuk mencapai Mukti atau kebebasan mesti memulakan aktiviti-aktiviti karma atau kewajiban yang ditetapkan. Tindakan begini menyucikan mindanya dan membantu dalam perkembangan rohaninya dengan mengikuti jalan Bhakti (iman), Jnana (ilmu) dan Prapatti (pengabdian diri). Acit pula ialah benda-benda bukan hidup yang membentuk dunia ini. Jiwa yang dibebaskan, tinggal di Paramapada atau Vaikuntha. Jiwa-jiwa ini akan tinggal selama-lamanya bersama-sama Mahavishnu dan mereka tidak lahir semula di dunia ini.<ref>Swami Harshananda, A Concise Encyclopaedia of Hinduism</ref>
 
[[Fail:Shri Ramanujar pics 2.jpg|thumb|Jasad Ramanuja di kuil Sri Ranganathaswamy.
Baris 94:
 
== Ajaran Rāmānujā ==
Rāmānujā mengajar satu falsafah agama yang mengabungkan ilmu dan iman yang dikenali sebagai VisistadvaitaViśiṣṭādvaita . Falsafah ini berasaskan kepada kitab-kitab Sanskrit iaitu Upanishad, Brahmasutra, dan Bhagavadgita dan hasil karya golongan Alwar dalam bahasa Tamil yang dikenali sebagai Divya Prabandham. <ref>Swami Harshananda, A Concise Encyclopaedia of Hinduism</ref>
 
Mazhab Sri'''Śri VaishnavaVaiṣṇava''' dibezakan dengan mazhab Vaishnava disebabkan peranan Sri Devi. Dalam mazhab Vaishnava, Dewa Vishnu disembah sebagai Yang Maha Berkuasa. Sebaliknya dalam Sri Vaishnava pula Vishnu dan isteri-Nya Sri Devi diberi keutamaan yang sama.<ref>Swami Harshananda, A Concise Encyclopaedia of Hinduism</ref>
 
Menurut Rāmānujā, Brahman atau Ishvara dalam Vedanta adalah sebenarnya Narayana. Bhakti kepada Vishnu dan Sri Devi akan memberikan kebebasan. Jiwa yang bebas akan tinggal selama-lamanya di Vaikuntha, iaitu alam Narayana dan mereka tidak akan kembali ke dunia fana ini.<ref>Swami Harshananda, A Concise Encyclopaedia of Hinduism</ref>
 
== Tradisi Berterusan ==
Sehingga kini, hampir semua kuil-kuil Sri Vaishnava memberikan penghormatan kepada Rāmānujā pada awal upacara sembahyang. Arca Rāmānujā juga dipuja di kuil-kuil Sri Vaishnava seperti kuil Sri Venkateswara di Tirumala, kuil Sri Parthasarathy di Chennai, dan kuil Sri Thirunarayana Swami di Melkote. Tradisi Rāmānujā masih diikuti oleh golongan Brahmin di Tamil Nadhu, Andhra Pradesh dan Karnataka.
Golongan Brahmin Iyengar di Tamil Nadu, Karnataka dan Andhra Pradesh mengikuti tradisi falsafah Rāmānujā. Divya Prabandhas dalam bahasa Tamil dinyanyikan sama seperti ayat-ayat suci Veda. Semua lapisan masyarakat, Brahmin dan bukan Brahmin diberikan tugas dalam upacara pemujaan di Sri Rangam dan beberapa buah kuil utama. Ajaran falsafah Rāmānujā telah diteruskan daripada generasi ke generasi yang lain oleh ketua-ketua biara seperti Pillai Lokacharya, Vedanta Desika, Manavala Mamuni yang hidup dalam kurun ke-13 dan ke-14.
 
Tradisi Swaminarayan di Gujarat juga berasal daripada keturunan guru (Acharya-parampara) Ramanuja melalui Ramananda. Menurut tradisi, Ramananda telah mempelajari Pancha-samskaras daripada Ramanuja.
 
Falsafah Viśiṣṭādvaita telah berkembang luas dan masih diikuti di Andhra Pradesh, Tamil Nadu, Karnataka Selatan, Gujarat dan beberapa bahagian Maharashtra.
 
Sehingga kini, hampir semua kuil-kuil Sri'''Śri VaishnavaVaiṣṇava''' memberikan penghormatan kepada Rāmānujā pada awal upacara sembahyang. Arca Rāmānujā juga dipuja di kuil-kuil Sri'''Śri VaishnavaVaiṣṇava''' seperti kuil Sri Venkateswara di Tirumala, kuil Sri Parthasarathy di Chennai, dan kuil Sri Thirunarayana Swami di Melkote. Tradisi Rāmānujā masih diikuti oleh golongan Brahmin di Tamil Nadhu, Andhra Pradesh dan Karnataka.
 
[[Kategori:Falsafah Vedanta|Vivekananda, Swami]]