Innuendo: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Julia azrina (bincang | sumb.)
kTiada ringkasan suntingan
Julia azrina (bincang | sumb.)
Baris 25:
Anggota-anggota Innuendo terdiri daripada:
 
# [[Ahmad Tajuddin Bin Mohamed Tahir|(Taj) Ahmad Tajuddin Bin Mohamed Tahir]], lahir 27 Ogos 1974, berasal dari Singapura
# [[Saiful Amir bin Abdul Wahab|(Pot ) Saiful Amir bin Abdul Wahab]], lahir 1 November 1971, berasal dari Perak
# [[Reymee bin Mohamed Hussein|(Reymee) Reymee bin Mohamed Hussein]], lahir 15 November 1976, berasal dari Petaling Jaya
# [[Shamsul Azhar Nazeer |(Sam) Shamsul Azhar Nazeer]], lahir 25 April 1966, berasal dari Kuala Lumpur
 
== Sejarah awal ==
Innuendo ditubuhkan pada tahun 1992 oleh Reymee sewaktu beliau masih bersekolah dalam tingkatan empat. KesukaranBeliau mewarisi darah seni daripada bapanya, Hussein Idris yang merupakan pemain dram dan penyanyi kumpulan muzik 70-an iaitu [[The Strollers]]. Namun begitu, kesukaran mendapatkan anggota yang benar-benar meminati muzik R&B soul menyebabkan pertukaran anggota sentiasa berlaku dalam kumpulan ini.
 
Pada tahun 1995, Innuendo telah diberi peluang menjadi artis pembuka tirai untuk konsert kumpulan R&B Amerika Syarikat, All-4-One yang berlangsung di Kuala Lumpur. Selepas itu bakat mereka menarik perhatian beberapa syarikat rakaman namun kumpulan ini memilih untuk bernaung di bawah payung [[Positive Tone]].
Album sulung Innuendo yang berjudul '''''Innuendo''''' diterbitkan oleh [[Ahmad Izham Omar]] dan [[Paul Moss]], mula berada di pasaran pada bulan Mei 1997 dan mula mendapat perhatian pendengar menerusi rakaman semula lagu yang pernah dipopularkan oleh [[kumpulan Carefree]] pada tahun 1979 iaitu ''Belaian Jiwa. ''Lagu ini memang digemari oleh Innuendo dan tanpa diduga telah memahat nama mereka sebagai antara bakat baru paling menyerlah ketika itu.
 
== Album pertama ==
Album sulung Innuendo yang berjudul '''''Innuendo''''' diterbitkan oleh [[Ahmad Izham Omar]] dan [[Paul Moss]], mula berada di pasaran pada bulan Mei 1997 dan mula mendapat perhatian pendengar menerusi rakaman semula lagu yang pernah dipopularkan oleh [[kumpulan Carefree]] pada tahun 1979 iaitu '''Belaian Jiwa'''''. ''Lagu ini memang digemari oleh Innuendo dan tanpa diduga telah memahat nama mereka sebagai antara bakat baru paling menyerlah ketika itu.
 
== Kejayaan besar di AIM '98 ==
Baris 43 ⟶ 46:
 
== Album kedua selepas empat tahun ==
Album kedua Innuendo, '''''BrandNuEndo''''' menyusul pada tahun 2001. Bagaimanapun dalam album ini Sam tidak lagi bersama Innuendo. Menerusi album ini Innuendo telah meraih anugerah [[Video Muzik Terbaik Anugerah Industri Muzik|Video Muzik Terbaik]] (untuk lagu ''Nanti'') dan [[Anugerah Industri Muzik ke-9#Susunan Muzik Terbaik Dalam Lagu|Susunan Muzik Terbaik Dalam Lagu]] (untuk lagu ''Only Dancin''') pada [[Anugerah Industri Muzik ke-9]] yang diadakan pada tahun 2002.
 
== Berpecah ==