Gempa bumi Nepal 2015: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Malekhanif (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Malekhanif (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
'''Gempa bumi Nepal 2015''' dengan magnitud 7.8 (Mw) berlaku jam 11:56 NST (06:11:26 UTC) pada hari Sabtu 25 April 2015. Pusat gempa kira-kira 34 km di tenggara bandar [[Lamjung]], [[Nepal]] pada kedalaman kira-kira 15 km . Ia adalah [[gempa bumi]] yang paling kuat telah melanda Nepal sejak [[Gempa bumi Nepal-Bihar 1934]]. Lebih 1900 orang dilaporkan telah meninggal dunia. Mangsa turut dilaporkan di [[India]], [[China]] dan [[Bangladesh]]. Gempa bumi turut berlaku di [[Gunung Everest]], melebihi jumlah kematian [[Runtuhan Gunung Everest 2014]].Bangunan lama [[Tapak Warisan Dunia]] [[UNESCO]] di [[Lembah Kathmandu]], termasuk beberapa bangunan di Kathmandu Durbar Square.
 
Kerajaan India, melalui [[Angkatan Bersenjata India]] melancarkan [[Operasi Maitri]] bagi memberi bantuan dan penyelamatan .Mereka berusaha mengevakuasi warga India dan asing dari Nepal. Gelongsoran besar salji di [[Lembah Langtang]] di mana 250 yang hilang.
 
Kerajaan Nepal mengumumkan tiga hari berkabung.Gempa susulan terus terjadi di seluruh Nepal termasuk gempa 6.7 pada 26 April jam 0:54:08 NST. Pada awalnya dilaporkan 7.5 Mw oleh Survei Geologi Amerika Serikat (USGS) tetapi meningkat kepada 7.8 Mw. Fokus gempa terletak di kedalaman 10 km di bawah permukaan bumi. [[Bharatpur]] adalah kota besar terdekat dengan gempa utama, 53 km (33 mil) dari pusat gempa.
 
Gempa kedua terjadi 81 km barat laut dari Kathmandu, ibukota Nepal. Sebanyak 35 gempa susulan berkekuatan 4.5 Mw atau lebih besar .
 
Secara geologis, Nepal Himalaya terbahagi kepada lima zon tektonik dari utara ke selatan, timur ke barat dan hampir sejajar dengan sub-paralel kelima zon morfo-geotektonik yang berbeda adalah: (1) Terai Plain, (2) Sub Himalaya (Sivalik Range), (3) Lesser Himalaya (Mahabharat Range dan pertengahan lembah), (4) yang lebih tinggi Himalaya, dan (5) batin Himalaya (Tibet Tethys).
 
Kesan gempa amat dirasai di Kathmandu kerana duduk di [[Lembah Kathmandu]] yang berisi hingga 600 m dari batuan sedimen. Getaran terasa sampai ke [[Bihar]], [[Uttar Pradesh]], [[Assam]], [[Bengal Barat]], [[Sikkim]], [[Uttarakhand]], [[Odisha]], [[Andhra Pradesh]], [[Gujarat]] dan sekitar [[New Delhi]] serta [[Karnataka]]. Banyak bangunan yang roboh di Bihar. Retak kecil di dinding rumah dilaporkan di Odisha. Gempa kecil yang terdaftar sejauh [[Kochi]] di [[Kerala]]. Barat daya [[China]] khususnya di [Tibet]] ke [[Chengdu]] yang 1.900 km dari pusat gempa.
 
Getaran turut dirasai di [[Pakistan]] dan [[Bhutan]]. Gempa susulan menyebabkan gelongsoran di [[Gunung Everest]] termasuk di [[Kolkata]], [[Siliguri]], [[Jalpaiguri]] dan [[Assam]].Tanah runtuh di jalan raya [[Koshi]] dan di [[Bhedetar]] dan [[Mulghat]] .
 
The Himalayan Times melaporkan bahawa sebanyak 20.000 warga negara asing mungkin telah mengunjungi Nepal pada saat gempa. Ratusan orang masih dianggap hilang dan lebih dari 450.000 dipindahkan. Seramai 19 pendaki Gunung Everest dilaporkan maut dengan puluhan terluka atau kehilangan. Desa Langtang sendiri musnah.Lapangan Terbang Tribhuvan Kathmandu segera ditutup namun kembali beroperasi untuk misi bantuan.
 
Menara Dharahara di Kathmandu Durbar Square, Tapak Warisan Dunia UNESCO runtuh.Menara ini dibangunkan pada tahun 1832.Seramai 180 orang terbunuh. Manakamana Temple di [[Gorkha]] juga hancur. Janaki Mandir juga dilaporkan rusak. Beberapa candi, termasuk Candi Kasthamandap, Panchtale, yang berlantai sembilan Basantapur Durbar, candi Dasa Avtar, Krishna Mandir di belakang Candi Siwa Parvati, hancur oleh gempa.
 
Beberapa monumen lainnya, termasuk Kuil Kumari dan Taleju Bhawani runtuh sebahagian. Bagian atas Bageshwori Temple Jay di [[Gaushala]].Candi Pashupatinath, Swyambhunath, Boudhanath Stupa, Ratna Mandir, dalam Rani Pokhari, dan Durbar SMA telah hancur.
 
Di [[Bhaktapur]], beberapa monumen, termasuk kuil Fasi Deva, kuil Chardham dan abad ke-17 Vatsala Durga Temple hancur sebahagian atau sepenuhnya. Sejarawan Prushottam Lochan Shrestha menyatakan bahawa kehilangan sebagian besar monumen yang telah ditetapkan sebagai Situs Warisan Budaya di Kathmandu, Bhaktapur dan Lalitpur District, Nepal.
 
Nepal salah satu negara termiskin di [[Asia]] tidak mampu membangun semula kemudahan infrastrukturnya dan memerlukan bantuan antarabangsa.
 
==Reaksi antarabangsa==